onsdag 2 augusti 2017

Spanien-sista veckan...

Måndagen ägnades åt bad i Cambrils, efter lunch tog jag, mamma K och barnen en liten sväng in i Cambrils till souvenirshopparna där det inhandlades fotlänkar till tjejerna och en mobilsak till Lillebror.

Efter några dagar ihop i ett hus får man in rutiner. Klockan ringde strax innan sju på morgonen och vi vuxna gav oss ut på morgonjogg och morgonpromenader, frukostbrödet brukar mamma K ansvara för att inhandla. På eftermiddagarna turades familjerna om att handla mat till kvällen, den andra familjen åkte hem och tömde diskmaskinen. Den här dagen var det familjen B som skulle handla. Plötsligt får jag ett sms om att Lillasyster i familjen blivit av med sin telefon. Hon hade glömt den i bilen och de går ut och hämtar den och går in i mataffären igen. Där stoppar mamma K den i sin väska, en väska utan dragkedja. Någon måste ha sett den och plockat den där ur. Materiella saker men ändå så trist när det händer. Man blir ledsen när inte folk kan skilja på andras och egna saker.

Kvällen avslutades i alla fall mysigt på kvarterskrogen Esmeralda med goda stenugnsbakadepizzor och en eller två flaskor vin.

Tisdagen innebar en tripp till Barcelona. Vi åkte hemifrån tidigt till en semesterort som heter Caldefells som låg ca en timmes bilfärd norrut från vårt hus. Där parkerade vi bilarna och hoppade på lokalbussen till Barcelona.

Väl framme i Barcelona satte vi kurs mot Park Guell som låg högt upp på en kulle. Eller sju av oss gjorde det, maken satte kurs rakt in i en glasdörr efter ett besök på en toalett. en halv hjärnskakning senare kom vi i alla fall iväg.

Vi hade inga biljetter till Park Guell och kön in avskräckte oss från att skaffa några så vi tog en promenad genom gratisdelen av parken. Det kändes som att man kom in i kulisserna till Kalle och chokladfabriken, byggnader som såg ut att vara gjorda av glass.

Svettiga tog vi oss ner mot stan igen och letade upp ett lunchställe. Jag måste säga att Tripadvisor är ju oslagbar som hjälp till att hitta restauranger. Vi kom till ett litet ställe där vi åt den godaste maten på hela resan.

Barcelona kräver mer än en dag, efter den sena lunchen fanns det inte så mycket tid kvar innan vår bokade biljett på La Sagrada Familia började gälla. Den kyrkan kan inte med ord beskrivas, tyvärr inte heller med bilder. Fantastiskt och fantasifull är två av orden om man ändå skulle försöka.

Onsdagen och Torsdagen spenderades i härliga Salou på stranden. Tanken var att vi skulle åka hem på lördagen men Lillanhunden hade redan varit hos farmor och farfar väldigt länge så vi packade ihop våra saker och lämnade Familjen B en dag tidigare.

Hemresan flöt på bra, vi startade 05.45 från Spanien och tog oss ända till Karlsruhe, nu till ett annat hotell än på resan ner men som visade sig ligga en gata från det första. I anslutning till hotellet fanns en supermysig restaurang som vi åt på innan vi stupade i säng. Dagen efter kom vi iväg vid 6.30, efter en hel del köande vid diverse vägarbeten kom vi fram till Puttgarden 2 minuter för sent för att hinna med vår bokade färja. Lite surt kan tyckas men färjorna går ju i ett så vi fick vänta fem minuter innan vi fick köra på nästa. Klockan 21.30 landade vi tillslut nere i stugan i Falkenberg, nöjda och trötta efter två dagar på resande fot.

Ännu en härlig semesterresa är till ända och vi känner oss tacksamma för att ha fina vänner som vi fått dela den med!