måndag 17 juli 2017

Semester...

I torsdags bar det av på semester. Klockan ringde 03.30 och prick 04.00 rullade en fullpackad Volvo iväg ner till Spanien. Det är första gången vi prövar det här med att bila ner och utvärderingen av nedresan är att det varit mysigt och gått väldigt bra.

Första dagen startade vi som sagt tidigt från stugan i Falkenberg, kom ner till Rödby vid åttatiden där vi hade tur att kunna rulla på färjan direkt. Med Gps inställd på Tyskland och kartboken i högsta hugg bokade vi oss ett rum på vägen och 112 mil senare var vi framme i Karlsruhe.

Dag två kom vi iväg strax efter åtta, vi hade bestämt oss för en by i Frankrike och när vi kom fram visade det sig att vi bodde i Tour de France-området. En liten by som knappt var utmärkt på kartan några mil från Le Puy. Kvällen ägnades åt att leta mat och blev en härlig kväll av sightseeing i små byar som var smyckade med cyklar av alla olika slag.

Frankrikes nationaldag bör spenderas i större städer om man vill hitta något som är öppet och tillslut fick vi ge upp sökandet och åka tillbaka till hotellets restaurang som vi från början ratat. Där lyckades vi, med hjälp av google translate, beställa en fantastisk sallad med goda ostar och till det ett glas vin. Det blev en härlig dag med glada barn och pittoreska byar.

Tredje dagen startade vi återigen på morgonen. Det blev en hissnande färd nerför berget ut mot motorvägen. Vi åkte genom den ena mysiga byn efter den andra, vilket landskap och vilka vackra hus! Under resan ner hade vi kontakt med familjen B som startat sin dag samtidigt som oss fast i Lyon. De satt fast i lite bilkö på motorvägen men kunde så småningom rulla vidare. Vi hade bestämt att mötas nere i Spanien. Efter ganska många timmar på småvägar lyckades vi ta oss ut på motorvägen redo att blåsa på mot Spanien. Det visar sig att vi kommer ut ca 7km före familjenB, det är ju helt otroligt. Som minst skilde det tre kilometer på oss och vi hade startat våra resor från Sverige på två olika dagar!

Det blev en lång, lång dag i bilen. Trafiken stod med jämna mellanrum still och inte förrän klockan 19.30 var vi och hämtade nyckeln till huset, då hade vi ytterligare en halvtimmes körning kvar. Svettiga, trötta men glada landade vi tillslut i huset, öste in väskorna och stack direkt till en mataffär där allt nödvändigt införskaffades. Middagen serverades sent men vad gör väl det när man har en egen pool att bada i under tiden. Svettiga stupade vi tillslut i säng med känslan av att äntligen vara här och tillsammmans allihopa!!