lördag 7 februari 2015

Från nyårsduk till Frost-klänning...


I torsdagskväll vid halv nio fick jag ett sms från svägerskan. Lilla kusin E skulle på maskerad och var inte alls sugen på att gå som Pippi Långstrump, hon ville vara Elsa eller Anna i Frost. Frågan var nu om vi hade någon prinsessklänning att låna ut.

Man måste ju ge Disney (eller vem det nu är som skapat Frost) en eloge för att de faktiskt frångått den tjejiga rosa prinsessklänningen och istället gått på blå toner. Problemet i vår familj är ju att jag älskar rosa och inte har köpt en enda blå prinsessklänning genom åren. Möjligtvis kunde jag leta fram en rosa bakelse men de flesta har jag tagit med till jobbet.

...jag kanske ska förtydliga för er som inte känner mig att jag jobbar på en förskola, jag sitter alltså inte på ett kontor iförd min dotters gamla prinsessklänningar...

Hur som helst, arbetsveckan har varit helvetisk och jag har stupat i säng klockan halv nio varenda kväll men plötsligt började jag vakna till liv. Visst måste jag kunna fixa en Frost-klänning till tjejen! Jag lovade svägerskan att jag skulle ordna något och ställa i en kasse utanför dörren dagen därpå.

Sagt och gjort, jag letade i mina garderober och hittade duken vi haft på barnbordet på nyår. Sedan klippte jag till ett klänningsliv och en kjol. Lite tyll hittade jag också som fästes bak på livet. Fram sydde jag på små silverblommor som jag köpte i Indien för flera årsedan.

På datorn letade jag sedan fram snöflingor som jag skrev ut på glitterpapper. En blompinne snörades med presentsnöre och blev en snöflingetrollstav. Några snöflingor häftade jag fast bak på tyllen. Tänk om jag hade fått börja en dag tidigare, då hade hon glittrat mest av alla men man kommer ju långt på att leta i sina gömmor också.

Lilla E blev väldigt nöjd med sin klänning och visst blev hon fin!!




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar