lördag 2 januari 2016

Nyårsboken...

Varje år har vi nyårsfest här på Granbacken, vissa år är dekorationsambitionen hög och vissa, som i år, lite lägre. Det är väldigt praktiskt när man har fest år efter år, då kan man bara ta fram lådan med dekorationer och glittriga dukar och göra det bästa av det man har. I år fixade dessutom barnen sitt bord själva, det är härligt att höra diskussionerna och inse att Lillebror faktiskt har både bra smak och stark åsikt när det gäller bordsdekorationer!

Våra nyårsfester är en tradition som hållit i sedan 2003, för att föreviga detta gjorde jag en nyårsbok för några årsedan, där står det vilka som varit här och vad vi har ätit, plus ett par foton från festen. När jag säger att det står vad vi har ätit ljuger jag lite, vi har försökt minnas menyerna genom tiderna men det är sannerligen inte lätt. Det konstiga är att vi får fantastiskt god mat varje år som maken och vännen M fixar, en trerättersmeny i världsklass. Ändå kommer vi bara ihåg delar av den. I år satt vi och försökte komma på 2013-års meny. Vi lyckades komma ihåg varmrätten, främst för att jag blev sjuk under kvällen och satt med feberfrossa och mådde smått illa av den italienska köttrullen. Förrätten och efterrätten är däremot som bortblåsta ur minnet. Dags att fundera på om intaget av champagne varit för högt eller om minnet helt enkelt är dåligt.  Inte har jag skrivit om menyerna här på bloggen heller, bara fotat bordsdekorationerna. I år börjar jag därför med en ny tradition och delar med mig av menyn.

Meny 2015:

Förrätt 

Citron- och limegravad torskrygg med 
knaperstekt bacon och citrusvinägrett


Huvudrätt
Knaperstekt ankbröst
 à lórange
serveras med
potatis- och morotsduschess

Efterrätt
Vaniljparfait
med saltstänkt kolasås

Jag var dessutom smart och skrev ut menyn, i form av en loppa, till varje gäst så jag kunde bara ta min egen och spara i nyårsboken!

Här är årets nyårsdukning i bilder


































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar