måndag 11 juli 2016

Kanothelg i Nittorp

så var det då dags för den årliga kanothelgen och i år körde vi på en repris av 2014 då vi också paddlade Jälmån, då var det bara vi och familjen L i år var vi fyra familjer med på resan.

Efter att ha packat bilen till bristningsgränsen kom vi tillslut iväg på fredagens eftermiddag. Jo vi fick vända två gånger för Lillebror hade glömt sin mobil på laddning och andra gången för att han glömt dra ur laddaren ur kontakten. Som tur var hade vi inte kommit mer än till vår lilla väg så det var inga problem. När vi andra gången körde hemåt funderade Storasyster över det här med att bo i vindskydd, när hon frågar oss om det inte är enklare att bo i vindskydd än i tält vänder sig maken om och tittar på mig med uppskärrade ögon och utbrister  -TÄLTET!!! Ja vi hade tydligen glömt den lilla detaljen.

Fredagskvällen gick åt till att sätta upp tält och hängmattor till de som sov i sådana, vi sov i vindskydd den här helgen. Vi åt revbensspjäll och drog igång lägret med flagga, filtar, häften och ett chiffer som barnen skulle lösa för att komma åt några siffror.

Lillan var helt slut efter att ha sprungit lös i skogen och lekt med en annan hund som familjen L/T var hundvakt åt, hon sov som en bebis hela natten. Vid sextiden på morgonen var maken , Lillan och jag uppe. Maken tände en brasa i den kyligt fuktiga morgonluften, vi kokade ihop sylt över öppen eld, av blåbären jag plockat dagen innan. Jag satte en gryta med gröt över elden och maken lyckades fånga två små abborrar som vi också lade vid elden. Det var magiskt, vi stod på bryggan och det kom ånga upp från sjön, brasan sprakade, göken gol. Hela kroppen fylls av välbehag och ro.

När resten av gänget vaknade bjöd familjen L på pannkakor, ni inser att vi hade det bättre än ett femstjärnigt hotell! Vid tiotiden hade vi packat ihop allting och begett oss till kanoterna där vi också ställde bilarna. Det blev en härlig dag med paddling, det är en sådan lycka att se alla barn och vuxna blandas i olika konstellationer. Vi gjorde stopp för både fika och lunch, knasigt nog blev lunchstället samma som vi hade sovit på mellan fre-lör.

Runt tretiden var vi framme vid ett vindskydd och det bestämdes att här skulle vi slå läger för natten. Ännu en gång satte alla i gång med att få upp tält och hängmattor. Lillebror sov med familjen L i hängmatta medan Storasyster, maken och jag sov i vindskyddet. Det är fantastiskt mysigt att sova i vindskydd, att somna till ljudet av brasan som sprakar.

Eftermiddagen spenderades med att fiska, bada, plocka svamp och bara umgås. Senare på kvällen blev det pulled pork-tacos gjorda på murrikkan över öppen eld. Efter maten hördes plötsligt rop på hjälp, det var Professor Drövel som stod fastlåst vid ett träd. Barnen som hade löst sina uppgifter fick hjälpa honom att slå in den rätta koden på cykellåset för att få loss honom, sedan drog lägerbålet igång. Lillebror var med i lägerbålskommittén och var med och höll i det hela. Jag är så stolt över att han vågade detta. Det blev lekar, sång och skådespel och framför allt väldigt mycket skratt. När alla lekar var över gav Professor Drövel en sista ledtråd till skatten. Barnen lyckade knäcka även denna gåta och fick fram en stor låda full av marsmallows, chips och choklad, lyckan var total!

Vi somnade gott efter en heldag full av aktiviteter.

Söndagens frukost var inte sämre än lördagens, denna dag blev det återigen pannkakor (dock utan sylt), smörstekta kantareller och nybakade scones, väldigt lyxigt.

Lagom till att vi hade packat ihop alla våra saker kom ett fint sommarregn men vad gör väl det när man sitter i en kanot med ett helt gäng fina vänner! Det blev paddling fram till lunch då vi bröt upp och begav oss hemmåt. En underbar helg var över men minnena finns i hjärtat...