söndag 5 juni 2016

Ett fårstängsel för en liten fårhund...

Jag har funderat i ganska många år på hur och om man ska hägna in vår trädgård. Det känns konstigt att ha tretusen kvadratmeter tomt som man inte kan låta hunden springa fritt på. Nu i veckan bestämde vi oss för hur vi skulle göra. Det skulle bli fårstängsel runt största delen av tomten och staket på framsidan, helgens aktivitet var räddad.

Plötsligt ringer svågern och frågar om maken vill följa med ett gäng grabbar på en golfhelg, han tackar nej, vi hade ju staketbygge på schemat. När han lade på sa jag till honom att om han fixar hem materialet innan helgen kan han hänga med och spela golf, han är aldrig iväg på något sådant. Jag kan väl fixa staket själv, hur svårt kan det vara? Det finns ju massor med hästtjejer som säkert gör hagar dagligen.

Efter heldagen med student i torsdags kände jag plötsligt att det här med att bygga fårstängsel inte kan gå annat än fel. Maken undrade om vi skulle gå igenom genomförandet lite när vi kom hem. Sagt och gjort, halv tio på kvällen stövlade vi runt i buskagen (vi har en vildvuxen del av trädgården där stängslet skulle upp), jag i festklänning, blomma i det uppsatta håret och snyggt hängande stora örhängen, maken i skjorta och shorts. Vi drog snören och satte hörnstolpar. Grannarna tittade konstigt på oss från sina altaner men eftersom den ena grannen har ett tiotal hundar kan man inte göra sig hörd i ljudet av deras skall, så en förklaring kunde inte ges.

Maken åkte i alla fall iväg på sin golfresa och jag var nervöst laddad för att klara det här själv. Då ringer han plötsligt, svärfar hade hört att jag skulle klara detta själv och genast bestämt sig för att komma in.

Igår drog vi igång det hela, svärfar och jag. Jag gick med spett och slog hål i marken, tryckte i pinnarna, slog några slag med släggan. Han fixade grindstolparna till de två grindarna vi ska ha, gick efter och slog hårdare med släggan. Vi arbetade i ett snabbt tempo och plötligt hade vi satt upp stolpar på en sträcka av hundra meter. Svärmor fixade lunch och efter maten fortsatte vi på framsidan med staketsektionerna som ska sitta där. Vi har köpt billiga sektioner från Bauhaus i tryckt virke. Så småningom vill jag ha en motordriven grind in och då lär vi byta ut dessa sektioner mot något som matchar grinden. Vi lyckades få några fästen på plats men på några ställen var det för mycket sten så svärfar måste göra en egen lösning där. Hur som helst känns det som vi hann med jättemycket!!

Tack snälla svärfar och svärmor för hjälpen!!










Sektionerna står bara lutade och stolparna är inte kapade så slutresultatet blir snyggare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar