söndag 27 december 2015

Ett viktigt boktips...

Storasyster fick Clara Henrys bok i julklapp. Vilken fantastisk bok! En tjej på tjugo år, känd från blogg- och youtubevärlden som på ett väldigt rakt sätt berättar om allt man behöver veta om mens.

Hon inleder boken med berätta om hur hon haft en för stor tampong i slutet av mensen, vilket gjorde att hon var lika torr i snippan som hennes farfars hälar brukar vara, och beskriver sedan torrhetsklådan. Ja ni kvinnor därute förstår precis vad hon menar och det är ju fantastiskt att hon kommer på att berätta om det här, en sak som jag nog aldrig kommit på tanken att nämna för Storasyster.

Vidare berättar hon om hur skolan informerat henne som tioåring, för att förbereda henne och hennes tjejkompisar på den kommande mensen. Ungefär femton minuter fick dom i undervisning, kvar fanns ett gäng tioåringar med huvuden fulla av frågor. Jag började fundera över min egen erfarenhet från skolan, vi fick också gå iväg till skolsyster och jag skulle gissa att det besöket höll på i ungefär lika lång tid som Claras. Skillnaden är att hon fick sin "utbildning" år 2004 (!) och jag fick min T J U G O år tidigare! Alltså har INGENTING hänt på tjugo år, det är ju helt skrämmande!

Har du en dotter som närmar sig mensåldern, köp boken! Det är fantastiskt att våra små flickor får ha en så starkt tjugoåring som förebild!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar