måndag 7 december 2015

I fas med julen...

Det har varit en riktigt lång helg där jag har hunnit med massor! Vännen M och jag började på ett ganska folktomt GeKås i fredags eftermiddag. Tydligen ska man passa på att åka dit när SMHI varnar. Skämt å sido, det var ingen fara med orkaner och nedfallande träd, värre blev det resten av helgen och kanske var det därför jag fick så mycket gjort, man ville ju inte direkt lämna huset!

I lördags var maken och arbetade på Lions julmarknad i Svenljunga, den dagen brukar vara min pysseldag. Barnen och jag började med att göra lite julklappsinköp men eftermiddagen ägnades åt årets pepparkakshus. I år blev det en kyrka i storlek petit.

Förutom det här har helgen bestått i få, korta, blåsiga, våta hundpromenader, graninköp, nedmontering av studsmatta, tända ljus, julmusik och mys. En riktigt härlig helg helt enkelt.

Jag tycker att det är viktigt att man har det sådär julmysigt så hela familjen ska må bra. Att visa barnen att det är egentligen det som är det fina med julen, klapparna är bara extrabonus, det är tiden fram till jul som är viktigast. Vi skrattade åt det där när vi satt och pratade och Storasyster undrade om de fick vara med och klä granen i år. Självklart, svarade jag lite förbryllat tills jag insåg att hon tänkte på året ingen ville köpa gran med mig och jag fick åka ensam. Sur som ättika kom jag hem och klädde den själv.

Och med tanke på den stora gråtattacken jag hade för någon vecka sedan över att ingen annan i familjen brydde sig om att jag försökte skapa julfint vilket resulterade i en storgråtande mamma OCH en gråtandes Storasyster insåg jag att jag är ganska arg runt jul. Men i lördags när jag satt här nöjd över hur myyyysigt att allt var och jag frågade de andra om inte de också tyckte det, svarade Storasyster snabbt att jo mamma det är jättemysigt! Sedan skrattade vi och kom fram till att familjen vågar inget annat än att tindra med ögonen nu, annars blir lilla mamma ledsen igen och det är ingen som orkar med.

Ja ni inser vilket hårt liv min familj har, vi lever under familjeregeln "Nöjd mamma = nöjd familj"...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar