onsdag 14 oktober 2009

Stress, stress, stress...



Varför blir mitt liv så stressigt hela tiden?! Har vi bråttom nu igen säger Storasyster till mig när rusar in på dagis med andan i halsen.

Idag hade storasyster dans, den börjar kl 17.15 i stan. Med tanke på trafiken genom Borås vid den här tiden är det lämpligt att komma iväg 25 minuter innan. Lillebror börjar bli förkyld och jag har känt mig lite halvt hängig och trött den sista tiden.

Vi somnade en stund på soffan men duktig som jag är har jag satt klockan att ringa så vi har bra med tid innan vi måste iväg. När det börjar närma sig tar jag fram danskläderna till storasyster och säger till henne att byta om. Sedan passar jag på att göra ett toalettbesök, då kom jag på att jag i morse hade satt på en maskin tvätt. Jag hinner slänga i den i tumlaren innan vi åker, tänker jag och börjar ösa över tvätten från tvättmaskinen. Det tar ju inte jättelång tid men sedan har jag ju en blus som jag måste hänga, den blir inte bra att tumla. Jag skakar blusen och hänger den snyggt på en galge, samtidigt som jag slänger ett öga på klockan, 16.53!!!

- Storasyster, på med skorna vi har BRÅTTOM!! ropar jag till henne samtidigt som jag springer upp för trappan för att leta upp en vinterjacka till mig själv. Just i denna stressiga stund kändes det helt omöjligt att lämna huset för att sätta mig i bilen och ha på mig höstjackan!! När jag väl fått fram jackan sliter jag på mig den och rusar ner till soffan där Lillebror fortfarande sover!

Upp med honom, och ut i hallen. Sätter honom på bänken och trycker på skorna samtidigt som jag ropar till Storasyster att hon ska packa frukt, det känns som att en höjning av Lillebrors blodsocker kommer behövas inom snar framtid.

Ut med båda barnen i bilen, spänner fast lillebror och kastar mig in där fram och drar i väg med en rivstart. När jag kör vår lilla grusväg i 60km/h hoppas jag att grannarna inte ser mig, för i vanligt fall brukar vi klaga på att en annan granne kör alldeles för fort.

Kör som blådåre genom stan, får självklart en parkering som ligger längst i från biljettautomaten. Springer dit med mina kronor i handen samtidigt som jag ropar till barnen att de ska knäppa loss sig. Tillbaka igen med biljetten i högsta hugg. Tar Lillebror i handen och börjar springa mot danslokalen. Efter några meter inser jag att det här tar alldeles för lång tid. Tar Lillebror på ryggen och fortsätter i full galopp. Storasyster har en tävlingsinstinkt som heter duga, ju fortare jag springer desto fortare springer hon.

Vi rusar tre trappor upp, kommer flåsande in i en överfull lokal. Jag genomsvett av vinterjacka och en son på ryggen. Storasyster vet vad som ska göras så hon tar av sig skorna och springer in och tar på dansskorna. Jag sjunker utmattad ner på en stol med Lillebror och kan äntligen pusta ut.

Vilken tur att jag lade in tvätten i torktumlaren innan vi åkte hemifrån. Mitt liv kommer ju kännas MYCKET bättre när tvätten är torr kl 18.05 istället för 19.30 som den skulle ha varit om jag tagit hand om tvätten efter dansen, eller hur?!

1 kommentar:

  1. Varför är man jämt så där! Sån är jag i alla fall. Kommer på massa saker och glömmer av klockan. Pest att ha barnen till att springa.

    SvaraRadera