söndag 31 augusti 2014

Kanothelg...

Vilken MYSIG helg vi har haft!! Jag vet faktiskt inte hur många gånger jag har använt mig av just ordet mysigt i helgen men hjärtat har nästan svämmat över av kärlek och glädje.

I lördags morse drog vi och fam L iväg till Nittorp där vi hade hyrt kanoter. Familjen L består av mamma, pappa och tre barn. En pojk som går i Storasysters klass, en pojk som går i Lillebrors och en tjej som snart är sex år. Vi hade hyrt två kanoter per familj och jag måste säga att jag var riktigt nervös över att behöva styra en kanot själv tillsammans med ett barn men det gick riktigt bra!! Det blev en underbar dag, lite småregn men vad gör väl det när man har de rätta kläderna och humöret på topp. Vi paddlade i lagom tempo, stannade och åt lunch, paddlade vidare en stund till innan det var fikastopp. Under dagen bytte vi runt i kanoterna så ett tag hade Storasyster och hennes klasskompis en kanot. Det blev många härliga skratt och en del tävlan mellan kanoterna.

Fram på eftermiddagen kom vi fram till vindskyddet vi skulle sova vid, familjen L fick vindskyddet medan vi fick sätta upp tält för att få plats. Solen kom fram där på kvällen och det var så härligt. Barnen fiskade och paddlade runt lite i kanoterna, sedan var gänget iväg och letade svamp medan maken och jag fixade med kvällsmaten. Till och med Morris skötte sig, efter att ha suttit fint i kanoten hela dagen var han som en tok som plöjde genom högt gräs runt vindskyddet, det var lycka för honom att springa fritt ute en hel kväll. Det är lyxigt att åka med scoutvana människor, förutom maten vi hade med fixades det fram pinnbröd och diverse godsaker fram på kvällen.

Natten i tält gick väl bra men var lite orolig, Morrisen tyckte nog det var ett paradis, hela familjen på golvet hos honom med mjuka sovsäckar att borra in nosen i.

På morgonen tändes brasan återigen och fam L som ansvarade för frukosten drog igång världens lyxigaste frukostbuffé. Det var plättar gräddade över öppen eld, gröt, smörgåsar fil och juice. Barnen passade på att fiska lite också så när klockan var nio hade vi hunnit paddla kanot, fiska upp en mört och en stor gädda, ätit frukost och packat in oss i bilarna. För familjen L var det hemfärd/jobb som gällde. Vi åkte direkt till Hällingsjö för fotbollsmatch där Storasyster smackade in tre av de fem målen! Sedan bar det äntligen av hem, där blev det en efterlängtad dusch, lunch och sedan kraschade vi hela familjen på soffan framför en film.

Det har verkligen varit en ljuvlig helg, nästa år gör vi om det men då ökar vi på med en natt! Nu har jag krupit ner i sängen med en vrålförkyld Lillebror bredvid mig, jag hoppas att han fixar skolan imorgon...
































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar