fredag 16 januari 2015

Vilken dag!!

I går när vi kom ner i köket och jag går fram till diskbänken möts jag av en mus som kommer rusande mot mig! Jag kastar mig upp på köksbänken och hänger där i armarna medan jag skriker för fulla muggar. Lillebror slänger sig upp på en pall och Storasyster backar upp trappan.

Jag försöker se mig om över axeln var musen tar vägen, samtidigt som jag skriker -VAR ÄR DEN, VAR ÄR DEN!!! Armmusklerna är inte de bästa och det började bli tungt att hänga där, jag inser också att jag inte kan hoppa upp på bänken utan att sätta i fötterna i golvet och jag ville inte riskera att trampa på en mus så jag hängde tappert kvar ända tills jag fick den gråtandes Lillebror att svara på min fråga, det visade sig att den sprang ut i hallen.

Jag dunsar snabbt ner på golvet, sliter åt mig telefonen och hoppar upp på en pall. Ringer maken och skäller ut honom för att han inte har tagit sitt ansvar som äkta make och fixat musfällor INNAN han åkte bort en vecka till Stockholm. Barnen gråter, jag är arg som ett bi, maken försöker prata till mig som ett litet barn. Lillebror påpekar att musen i alla fall inte sprang in i tvättstugan, nähä, betyder det att den sprang in i vårt förråd med tusen kläder och prylar. Maken tycker att jag ska öppna dörren för då springer den ut, yeah, right! Om den du så gärna ville vara utomhus kunde den ju stannat där från början!

Jag tycker att en kvinna behöver kunna byta däck på sin bil, skruva upp en hylla själv, hantera en borrmaskin men när det gäller MÖSS, då är det endast en MAKES uppgift, det finns ingenting med möss och infångadet av dessa som en kvinna behöver kunna eller ska ta ansvar för!

Efter att ha hotat maken om flytt bröts samtalet, eller som Storasyster undrade, - Lade han på?

Hur som helst, jag var ju tvungen att göra något för att lugna barnen, jag tittade på den rödgråtna sonen och undrade om han ville öppna dörren, det ville han inte. Jag tog mitt vuxna ansvar och sprang snabbt ut i hallen, slet upp dörren och sprang tillbaka till köket igen. Vi satte oss vid frukostbordet, plötsligt hördes ett ljud, troligtvis ett löv som blåste ute. Storasyster tittade på mig och frågade om det var musen som sprang ut. Jag försökte ta mig den mest övertygande min och svarade att ja det måste det ha varit. Sedan gick jag ut i hallen, sparkade på mina skor och skakade min jacka innan jag tog på mig dem. Ropade hej då till barnen och lämnade dem och den lilla musen hemma. Tack och lov för att man får åka till jobbet vissa morgnar!

På eftermiddagen åkte jag till Mölnlycke för att hämta Morrishunden, han hade haft en härlig vecka där i sällskap av bästa vännen K som är sjukskriven. Precis innan jag ska åka startar ovädret, det blev en tur i 60km/h fram och tillbaka. Jag var ganska mör när jag kom hem.

På kvällen dammsög jag av i köket, jag ska minsann ha koll på om det är några muslortar. Har ni tänkt på hur tåludd liknar musskit? Vi verkar ha mycket tåludd i vår familj, jag blir lika rädd varje gång jag ser det, Storsysters tedrickande ger mig också lite hjärtproblem, mitt nästa yrke kan bli musbajsdissikatör!!






3 kommentarer:

  1. Haha åh vilken syn!!
    Vi hade också möss för någon vecka sedan. Fångade dem och släppte ut dem. Jag älskar själva mössen, skulle gärna låta dem bo här om de inte envisades med att äta och bajsa överallt. När vi hittade musbajs i bestickslådan så var det kört för dem!

    SvaraRadera
  2. Ha, ha...... Stackars mus.......

    SvaraRadera