tisdag 8 juli 2014

Stockholm - dag 2

Den här dagen var det sightseeing som gällde. Vi började med ett besök på Vasamuseet, vilket fantastiskt museum! Jag kan bli så imponerad av hur de kommer på roliga sätt att presentera fakta på! Vi lyckades komma bra i tid så vi efter bara några minuter kunde se en film om själva olyckan. Efteråt gick vi runt ganska länge och tittade själva.

Därifrån tog vi sedan en promenad bort till Tekniska museet, vi gick utmed vattnet bland diplomatvillorna, flådigt värre!! Tekniska museet är ett kul familjemuseum med många prova-på saker. Vi hade ju dessutom turen att de hade "Game-on 2.0", en utställning med data- och tv-spel från de första till dagens. Maken och jag var i extas, snacka om nostalgitripp. Jag spöade maken i Tekken, jag var grym på trummor, ja vi testade väl allt där.

Fram på eftermiddagen började vi känna oss färdiga med alla tekniska saker, då hade vi lekt på Game-on, programmerat robotar på den vanliga utställningen, testat vår smidighet, styrka och spänst och mycket annat. Vi hoppade då på bussen tillbaka till stan och tog oss till slottet. Där gick vi först till skattkammaren och tittade på de vackra kungakronorna innan vi gick vidare till livrustkammaren. Efter att ha testat lite olika kungliga outfits där kände vi oss ganska nöjda på museer.

När vi kom ut från slottet hann vi se när de bytte vakter och Storasyster träffade på sin klasskompis! Nu var klockan runt halv sex, vi funderade på att ge upp för dagen men bestämde oss för att åka ut till Globen och åka upp i hissen som går utanpå, så det blev en tur dit också. Kvällen slutade på Koh Paniang, en mysig thairestaurang. Behöver jag nämna att vi var trötta efter tolv timmars intensiv sightseeing?!

Jag kanske ska nämna att vi har haft Stockholmskortet, gratis inträde till allt och fria resor, hur bra som helst!,





































































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar