torsdag 5 mars 2015

Sol!!

Bitande kallt i kinderna, blå himmel, sol och nypistade backar, så startade vi dagen igår. Det blev en underbar heldag i backen, mestadels sol och blå himmel men kom man upp på fjället på fel sida ven vinden.

Vi är elva stycken som är här ihop, fem barn i åldrarna 9-11 år, tre tjejer och två killar. Igår släppte vi tjejerna ensamma i en backe på förmiddagen medan vi andra delade upp oss i olika grupper. Man kan ju tänka att det skulle vara lite oroligt att släppa barnen själva i stolsliften men de klarar det utan problem!

Vi vuxna har däremot lite större problem. Nu ska vi ju inte nämna någon med namn men en dag hoppade jag och de två andra mammorna på en stolslift i sällskap av ett lite äldre par. Mannen som satt bredvid mig lutade sig fram och borstade av sätet precis när vi åkte uppåt. Då drar en i mitt sällskap ner säkerhetsbygeln så den stackars mannen har den över nacken, sittandes med huvudet mellan benen på sig själv. Jag lyckades rädda honom från halshuggning och han tackade för nackmassagen när han åkte av...

Lite senare samma dag släppte vi ännu en gång barnen själva i en stolslift precis framför oss. Samma mamma, är så koncentrerad på barnen att hon nätt och jämnt hinner med vår lilla soffa, hon hamnar mellan två säten och får säkerhetsbygeln mellan benen. Ja, ja, det kändes ju tryggt, då hade vi henne på plats i alla fall. När vi närmade oss toppen och skulle börja dra upp bygeln är hennes koncentration återigen på barnen i korgen framför, som klarar sig alldeles utmärkt. Jag försöker dra upp säkerhetsbygeln, den sitter fast, vi närmar oss avåkningsytan, jag drar hårdare uppåt i bygeln och ser plötsligt hur hennes skida åker uppåt!! Hon har alltså glömt att ta bort skidorna från fotstödet. Tillslut lyckas hon få ordning på skidorna och vi tar oss skrattande av. Varför oroa sig på barnen när man kan oroa sig för oss vuxna i stället..


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar