söndag 11 juli 2010

Cykelsemester

För ca 10 år sedan delade jag och bästa vännen M lägenhet. En sommar bestämde vi oss för att ge oss ut på cykelsemester. Då hade jag Beardisen Hampus också som var en ganska stor hund. Han skulle givetvis följa med på semestern. Vi satt där hemma och planerade var resan skulle gå. Atlasen låg framme med Sveriges karta och jag var eld och lågor. Jag kommer aldrig glömma M:s min när jag säger -Tänk vilken frihet, vi kan cykla var vi vill!! Vi kan ju cykla över till Kalmar om vi känner för det!! Hon har alltid varit lite mer realistisk än jag.

Vi bestämde oss i alla fall för att cykla ner till falkenberg och sedan fortsätta kustvägen neråt. På den tiden fanns Harry Snells i Borås och vi var där och hyrde en cykelkärra för en vecka. På den skulle vi ha lite packning men framför allt skulle Hampus kunna sitta där när han blev trött.

Vi packade allt vi behövde för veckan och vi behövde verkligen mycket grejer!! Tält, grill, luftmadrasser (man vill ju ligga skönt när man tältar), kläder, hundmat och bandspelare. När vi hade packat på allt på cyklarna fanns det inte en millimeter kvar på cykelkärran för Hampus att sitta på. Min mormor ville gärna se oss när vi cyklade iväg så vi tog först en sväng förbi henne sedan åkte vi tillbaka hem och lassade av lite grejer. Fråga mig inte vad det var för saker som inte kom med för vi hade fortfarande luftmadrasser, grill och bandspelare med oss.

Färden första dagen skulle gå till Örsås (som ligger utanför Svenljunga) där skulle vi bo hos vänner. Efter ca 4timmars cykling i uppförsbacke (kändes det som) så var vi framme i Aplared. Cykelkärran var så tungt packad att ledde man cykeln och släppte styret lite så stod cykeln rakt upp. Vid minsta lilla lutning uppför blev det så tungt att vi var tvungna att gå. Men vad gjorde det, vi hade ju bra musik i bandspelaren!

En och en halv mil utanför Örsås gav vi upp första dagen, då blev vi hämtade av en vän.

Andra dagen gav vi oss av med glatt humör, solen sken och det var jättehärligt, i alla fall ,till en början. Sedan blev ju även den dagen rätt tung att cykla, vi kom efter mååånga timmar fram till Ullareds camping. Kroppen värkte, vi slog upp tältet försökte koka makaroner men gasolen tog slut så dom fick ligga och svälla i ljummet vatten, sedan somnade vi.

Tredje dagen kom vi till Köinge innan vi gav upp helt. Då kom pappa och hämtade oss och körde oss till stugan i falkenberg. Där stannade vi några dagar innan vi åkte hem, lämnade tillbaka cykelkärran, packade bilen och drog neråt Malmö.

Jag har fortfarande inte gett upp drömmen om en cykelsemester, för visst är det härligt med friheten i att cykla, tänk att bara kunna svänga över till Kalmar!


Ännu en välpackad cykelkärra, men med en betydligt mindre hund.
Den här gången gick färden till stranden och vi klarade resan både dit
och hem utan någon taxitjänst från pappa!

3 kommentarer:

  1. Vet inte vad jag ska säga... Dags för nytt försök kanske?

    (Så här i efterhand har ju cykelsemestern gett oss många goda skratt!)

    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Jag glömmer inte det heller.... många goa kramar från snälla vännen i Örsås

    SvaraRadera
  3. Ha, ha det kommer jag ihåg! Morris är ju lite lättare så nu kanske ni skulle komma lite längre....
    Det ser ut som om ni har det skönt i sommarvärmen! Vi är hemma några dagar nu. Vi får vi se vad vi hittar på sedan. Det är rätt skönt att inte planera för mycket. I dag är det Shrek i 3D som gäller!
    Kram Mimi

    SvaraRadera