torsdag 10 maj 2012

Glömsk morsa....

Torsdag och barnen hade tagit skolbussen, jag kröp upp i soffan med en bok. Då ringer telefonen, det var Lillebrors fröken, han hade inget fika med sig, de skulle till djurparken. Suck!! Jag hade varit så noga att skicka med glasspengen, påminnelsen om den hade plingat till i telefonen två gånger för säkerhetsskull. Att de dessutom skulle ha fika med sig hade jag helt missat. Snälla som de är, hade de försökt fixa något på skolan åt honom men tydligen dög inte smörgås som fika åt vår son.

Jag slängde snabbt ihop lite fika och åkte upp med en ryggsäck, tur att man bor nära och har bil dessutom. På vägen hem kände jag mig som en dålig mamma, hur kunde jag missa att skicka med det?? Men så tänkte jag lite till, vi är faktiskt två föräldrar här hemma och även om nu maken åkte till jobbet klockan sju och det kanske var min sak att se till att barnen hade med sig det de skulle så kunde han ju ha påmint mig, eller hur?!

Är inte detta så typiskt kvinnligt, att ta på sig skulden? Och är det inte dessutom typiskt kvinnligt att vi inom förskola/skola lägger lite mer skuld och förväntan på mammorna?! Maken kommer skylla på att han inte ens får veckobreven från förskoleklassen och därmed inte visste att det skulle tas med fika idag. Det å andra sidan är ju väldigt lätt att åtgärda, det är ju faktiskt bara att kontakta förskolan och be att få stå med på mejllistan.

Hur som helst, fikat är levererat till skolan, ingen större fara skedd. Tack och lov att Pågens har så flitiga bagare!!





2 kommentarer:

  1. Känner igen problemet. Bara att fortsätta att jobba på det! Tur att färdigköpta grejer finns!
    Kram

    SvaraRadera
  2. En högst normal morsa skulle jag säga!!! Och jag håller med om att allt inte måste vara en mammas uppgift. Kram

    SvaraRadera