lördag 15 oktober 2011

Fredagsmys

Visst är det underbart när fredagskvällen kommer, speciellt om man som jag gjorde i går, städade hela huset. Det blir en frid i hela kroppen då när kvällen kommer och man sitter med ett glas vin i handen och vet att hela huset är rent!


Igår gjorde vi faktiskt något som vi inte har gjort sedan 2004, vi eldade i vår vedspis. När vi flyttade in här på Granbacken fanns det en fin gammal vedspis, tyvärr var den i så dåligt skick att den inte gick att använda. 

När sedan maken och jag förlovade oss fick vi en jättefin vedspis av mamma och pappa, den eldade vi i under hela renoveringen, den var vår största värmekälla vissa kalla dagar. När vi hade satt in vårt nya kök och allt var nytapetserat så skulle vi som vanligt tända i spisen, plötsligt började det ryka in som sjutton. Med tanke på att allt var nytt här hemma släckte vi snabbt och vågade inte testa igen. Sedan kom barnen i rask takt och då kändes det inte bra att elda på den höjden, ifall någon liten nyfiken hand skulle vilja känna på den.


Igår fick jag i alla fall plötsligt ett ryck och ville testa. Jag menar, hur synd skulle det vara om det skulle ryka in lite och vi i slutändan skulle behöva måla om luckor och tapetsera om!? 

Den funkade alldeles perfekt, inte en liten rökstrimma så långt ögat kunde nå(synd för jag vill verkligen måla om luckorna). Riktigt mysigt var det i alla fall att få igång den, nu kommer vi inte vänta sju år innan vi tänder den nästa gång!





Skickat från min iPhone

1 kommentar:

  1. Min farmors syster Edit eldade alltid i sin. Hon lagade all mat på den och värmde också upp huset med den. Minns att det alltid rök in:) Ibland bakades det också. Mysigt! Det är barndom för mig. Kram

    SvaraRadera