onsdag 26 september 2012

Inte alltid som man tänkt sig...

Tisdag och min tur att köra tjejerna till dansen, slutar alldeles lagom i tid för att hinna hem och ge dom lite mellanmål. Hämtar upp tjejerna och vi går för att leta upp Lillebror. Plötsligt ser jag honom på skolgården, han ser mig och kommer mot mig med handen för ögat.

Han har fått en pinne i ögat och hela ögat är rött. Jag försöker få fram vad som har hänt och om han kan se normalt eller om det är suddigt.

När hände det? Efter mellanmålet.
Direkt efter?? Ganska direkt.

Kollar klockan, 15.30, hmm vi på förskolan äter 14.30 visst äter skolbarnen tidigare??

När äter ni mellis?? Vet inte riktigt

Svänger snabbt runt bilen tillbaka till skolans parkering, springer ut och haffar fritidsfröken. 14.00 äter de. Men herregud har han gått och hållit sig för sitt röda öga i en och en halv timme!!!?

Nejdå, försäkrar fritidsfröken, jag pratade med honom alldeles nyss och då mådde han bra, lugn, lugn.

Jag känner mig ganska lugn, sätter mig i bilen och tänker att det nog snart går över. Frågar ändå Lillebror för säkerhetsskull, hade du ont när du pratade med fritidsfröken eller fick du pinnen i ögat efter det? Jag hade ont!

Skit, tillbaka på ruta ett, vad göra nu? Svänger bilen hemåt och funderar på om jag ska ringa sjukvården eller vara cool och avvakta. Bestämmer mig för det första alternativet, Lillebror har fortfarande inte släppt ögat med handen och det betyder att han har haft lika ont i ca 1,5 timme nu.

Ett telefonsamtal och tre snabbt smörade mackor senare sitter vi återigen i bilen, nu på väg till vårdcentralen. Får komma direkt in till en läkare, han tittar och gör rent med en tops. Sedan kommer ytterligare en läkare som sätter Lillebror vid en ögonmaskin och noggrant tittar igenom ögat.

Efter det tog han fram en liten papperslapp som han lade precis innanför det nedre ögonlocket, nu kan det hända att jag hittar på ett nytt ord för en del av vår kropp, men ni fattar vad jag menar va? Man drar neråt under ögat. Hur som helst, lappen färgade ögat lite lätt och i blått ljus kunde man då enklare se eventuella skador. Man lär sig mycket på en helt vanlig tisdag!!

Mitt val att inte vara cool och avvakta kändes i alla fall helt rätt under hela den här undersökningen. Vi kom därifrån med ett helt men irriterat öga, några ögondroppar och en nöjd Lillebror som fick köpa bubbelgum på Apoteket för att han hade varit så duktig!!





...och med fem minuters marginal hann tjejerna till dansen!

1 kommentar:

  1. Oj oj oj vilken dag! Hoppas ögat känns mindre irriterat idag. Svårt att veta vad man ska göra när de skadat sig men det var ju bra att ni så smidigt fick det kollat!
    Kram Åsa

    SvaraRadera