söndag 2 september 2012

Tjejmiddag....

Idag blir det tjejmiddag här hemma. Huset är städat och maken med barn är utkörda. Sex tjejer är vi som träffades under förskollärarutbildningen här i Borås.
Vi är nog två tjejer som svettas lite extra över att fixa själva maten, eftersom jag inte har matlagning som mitt största intresse orkar jag aldrig provlaga innan. För rätt många år sedan nu gjorde jag en morotskaka, för att få den lite extra snygg bakade jag den i en liten men hög form, vilket resulterade i att kakan inte alls var färdig. Vi har skrattat åt det rätt många gånger och jag har nu döpt om rätten till

Igår när jag började förbereda dagens efterrätt, frusen jordgubbscheesecake på kladdkakebotten, kände jag att det kunde bli en upprepning. Först kändes botten inte alls färdig, det stod dock i receptet att den skulle vara lös och att den även skulle stelna när den blev kall. Jag hade is i magen och faktiskt så blev den lagom stel. När jag sedan skulle vispa ihop ostkrämen stod det att man skulle vispa den rätt så hård, jag vispade och vispade och kände att den inte blev alls hård, tills jag inser att det var grädden som jag skulle vispa hård.
Nu är allt frid och fröjd i alla fall, hoppas jag. Kakan står i frysen och laxen är förberedd, det är bara potatis som ska kokas och det kan man väl knappast misslyckas med?! Eller??....

Här är dagens meny (foto och recept från Allt om mat)

Lax bakad i parmesan- och citronvinägrett och räkor




Jordgubbscheesecake på kladdkakebotten









3 kommentarer:

  1. Tack för igår!
    Mums! Det var kanongott!!!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ser ju jättegott ut, men varför fick vi inte se hur det såg ut när du hade lagat det ????
    /Christina i Fristad

    SvaraRadera