torsdag 14 februari 2013

Att vika en ros...

Ja så var det då alla hjärtans dag. Min fundering är då, är det verkligen ALLA hjärtans dag?? Är det inte en dag då de ensamma känner sig ännu mer ensamma och singlarna känner sig som mest singliga. Jo jag vet att singliga inte är ett ord men ni fattar vad jag menar va?!

Jag har i alla fall haft en mysig dag på stan med mamma, kom hem med en fin gammal grå byrå också! Inget blocketfynd men jag slipper i alla fall jobbet att måla den, klar att ställas in och fyllas med kläder!!

Hur som helst, jag fick mycket beröm för servettvikningen jag hade på nyår och några ville veta hur man gör, här kommer en beskrivning, den är väldigt enkel att vika men med tanke på hur många foton jag tog under resans gång kan man tro tvärtom, så håll till godo och ge inte upp, scrolla neråt och tillslut är rosen färdig!!




 





beroende på hur hög eller låg du vill ha rosen viker du två eller tre gånger. Jag har velat ha min ganska låg och bullig och har därför vikt den tre gånger, man får då lägga den första vikta kanten rätt nära toppen som ni ser på nästa bild.
  

när du vikt två/tre gånger vänder du på steken...





sedan är det bara att börja rulla...



rulla, rulla...





när du rullat ihop allt viker du in den lilla tippen så du låser hela rosen





KLAR! Bara att spreta ut den lite så den får den form man vill ha på den.






På nyårsfesten lade jag riktiga rosblad runt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar