torsdag 3 oktober 2013

Priset till årets mamma går....

...inte till mig!!

Maken har jobbat borta hela veckan och jag har försökt ro i land veckans aktiviteter med alla barn. Ja nu låter det kanske som vi har en hel hög barn, de är ju dock bara två men det kan vara nog så trixigt.


Idag blev en sådan där dag då allt körde ihop sig, jag hade utvecklingssamtal med Storasyster innan jobbet vilket gjorde att jag lämnade hunden ensam hemma extra tidigt. Sedan hade jag en utbildning på Högskolan mellan 16-18.30. Lillebror skulle iväg på idrottsskola klockan 18.00 och Storasyster hade fotbollsträning klockan 17.30. Ni fattar att ekvationen inte gick ihop.

En klasskompis till Lillebror tog hand om honom och såg till att han kom iväg på sin aktivitet. Storasyster fick ta skolbussen hem, gå en rejäl sväng med hunden, göra sina läxor, värma mat och äta för att sedan gå upp till grannen som lovat köra henne och sin dotter till fotbollen.

Jag ringde Storasyster vid halv fyra när jag stressade från jobbet för att hinna till högskolan i tid. Allt var under kontroll och jag sa till henne att hon efter klockan fyra inte kunde ringa mig men hon kunde skicka sms.

Kommer in på min föreläsning en minut innan den börjar, slår mig ner och pustar ut. Efter ett tag kom jag på att jag kanske skulle kolla av mobilen. Ett missat samtal hemifrån, två sms från Storasyster och två sms från grannen. Shit vad har hänt!?

Det visar sig då att grannen står i stan och får inte igång bilen, hennes man är i Bollebygd och vet inte om han hinner hem, det är då trettio minuter innan fotbollsträningen börjar. I normala fall hade hon kanske kunnat strunta i träningen men dels tyckte jag att det var bra om hon kom iväg så hon slapp vara hemma själv så många timmar och sedan så var det avslutning och tjejerna skulle få möta mammorna. Ja och då givetvis inte den här mamman eftersom hon satt på en föreläsning.

Jag ber henne ringa en annan kompis som bor borta i Frufällan och se om hon kan få skjuts med henne. Det blir lite sms fram och tillbaka mellan Storasyster och mig och grannen och mig. Tillslut verkar allt ha ordnat sig och hon åkte iväg på fotbollen.

Direkt efter högskolan åkte jag ut och hämtade Lillebror och hans kompis från idrottsskolan sedan åkte vi äntligen hem. Där möts jag av en Storasyster som ser ut som en liten trasa, så trött, så trött. Hon kraschar storgråtandes i min famn och hulkar fram att hon aldrig vill att jag ska vara borta när det strular. Lilla fina tjejen, hon hade verkligen fixat hela dagen galant med det blev för stort ansvar för henne.

Så priset för bästa mamma går inte till mig idag men priset för finaste och duktigaste dotter går till:

S T O R A S Y S T E R

och ett extra tack går till dom mammor och pappor som idag tog hand om mina barn!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar