fredag 5 november 2010

Spöktåg...

Vi bor ju precis bredvid en tågbana, säger man så?? Det lät lite konstigt, som om vi bodde bredvid en liten Brio järnväg, ja, ja ni fattar vad jag menar hoppas jag. I alla fall så är man ju ganska van vid att tågen kommer och går förbi här. Men på kvällarna går det godstrafik, de tågen låter mycket mer än de vanliga personvagnarna.

Ibland när maken är borta över natt kan jag ligga i sängen, sent på kvällen och lyssna på när ett godståg dundrar förbi. Då tänker jag - Tänk om det inte var ett tåg? Tänk om det var ett spöktåg??

Har ni tänkt så någon gång?? Att om man inte ser att det händer kanske det faktiskt inte händer. Det finns väl ett ordspråk om det, något med skogen och träd som trillar. Hmm... kommer inte ihåg det just nu. Men jag tror det handlar lite om samma sak, att om man inte ser ett träd falla, hur kan man veta att det gjort det då. Fast det lät ju också som ett konstigt ordspråk för går man ut i skogen och ser ett träd ligga så vet man ju att det fallit. Det kanske inte alls finns ett sådant ordspråk, jag kanske blandar ihop det med - Man ser inte skogen för alla träden.

Nu skulle svärfar ha varit här, han kan massor med bra (??) ordspråk. Jag får höra med maken när han har vaknat, svärfar har fört vidare många till honom också...

3 kommentarer:

  1. men för h*vete fia.. sov kl 05.21 istället för o uppdatera bloggen ;)
    skönt att nån e morgonpigg iaf!
    hoppas du får en underbar fredag!!

    SvaraRadera
  2. Ha ha ha, men COrnelia det är ju för att jag ska jobba jag är uppe i ottan. Jag vill ju vara riktigt vaken och pigg när jag tar emot ER!! Ha en bra helg!!

    SvaraRadera
  3. Du är för härlig! Fråga du svärfar om de där träden så får vi se om han kan reda ut det åt dig! Han kanske har nån historia om spöktåg också. Jag brukar faktiskt tänka tvärt om att de ljud jag hör alltid har en naturlig förklaring. Det känns tryggare så!!! Kram Åsa

    SvaraRadera