torsdag 11 augusti 2011

Trög start....

Jag har haft lite svårt att hitta energin efter semestern, huset har sett ut som sju svåra år, väskorna har inte blivit helt uppackade och tömda utan stått i sovrummet. Ja okej då, maken var duktig med sin väska men mina och barnens kläder ville liksom inte gå och lägga sig i garderoben igen efter härliga veckor vid kusten.

Igår slutade jag tidigt och både Lillebror och Storasyster tog med sig kompisar hem, det fick fart på mig. Medan de lekte satte jag igång och storstädade, sofforna damsögs ur ordentligt, mattor tvättades (ja det gör dom rätt ofta här hemma eftersom hunden verkar ha någon slags fobi för rentvättade mattor, eller kanske är det ett tvångsmässigt beteende han inte kan komma ifrån, hur som helst, så fort det luktar nytvättad matta smyger han upp på natten och kissar en lite fläck på den). Tillbaka till städningen, allt dammades med blöt trasa, golven dammsögs och svabbades sedan, sängarna bäddades rena och tvätten tvättades.

Då kommer här ett litet husmorstips: Om korken till golvsåpan går sönder kan det vara bra att tydligt göra en markering på det, för annars har man såpa överallt när man med bestämda rörelser skakar om dunken ordentligt. Det tar faktiskt ganska många sekunder innan hjärnan hinner reagera på att såpan står som en fontän ur dunken.

När jag stod där med vit golvsåpa över halva hallgolvet hör jag makens ord för länge sedan - var försiktig när du tar golvsåpan för korken är sönder så jag har bara lagt den på öppningen.
Som tur var kom det inget på den nytvättade tvätten som stod i en kasse på hallgolvet. Fördelen med att få så mycket såpa på ett klinkergolv är att man inte riktigt kan få upp allt, så nu kan man bara glida in i tvättstugan, då kanske det känns lite roligare att ta sig dit menar jag!

Efter fem timmar av intensiv städning var jag ganska mör i kroppen, men vad skönt det känns när huset är rent! Nu hann jag givetvis inte klart överallt men det är bara barnens rum och toaletterna kvar, ja hallen också men den har jag ju börjat lite med i och med såpincidenten!!

3 kommentarer:

  1. Du underhåller oss ofta vid frukostbordet. Jag har alltid varit fascinerad av curlingskor, glida fram på den ena och bromsa med den andra. Du behöver nog bara den senare. Akta dig, så att du inte gör en sådan vurpa som jag. kram mamma

    SvaraRadera
  2. Du är välkommen hem till oss också....... Vi har ingenting emot lite extra såpa! Vi har inte heller fått ordning hemma ännu! Det kanske vi borde satsa på nästa vecka? Ha en härlig helg! Kram mimi

    SvaraRadera
  3. Kanske praktiskt med såpan ändå. När Morris kissat på golvet löddrar det redan innan ni behövt tvätta av det!!!
    Kram Åsa

    SvaraRadera