tisdag 22 juni 2010

Sommarpresenter

Det är alltid svårt att komma på vad man ska ge fröknarna i sommarpresent. Förra året var jag väldigt nöjd med min idé. Då satte jag potatis i hinkar som de fick till midsommar. Jag hade planterat en tidig sort vilket jag också påpekade för fröknarna, och sa även att vi skulle skörda våra till midsommar.

När sedan midsommarafton kom och vi började ta upp potatisen fick vi 4 små rackare. Jag höll på att skratta ihjäl mig. Jag kokade dom, delade dom, satte i tandpetare och bjöd runt under högtidliga former till drinken. Funderade sedan på om jag skulle köpa fröknarna varsin påse potatis på ICA men jag gjorde aldrig det, jag frågade heller inte om någon fick några potatisar eller om de bara hade fått hinkar med väldigt fin blast.

I år har vi inte satt några potatisar, varken till oss själva eller någon annan. Förra året tänkte jag att det är ju jättebra att ha egen potatis till midsommar, färskpotatisen är ju alltid så dyr i början av säsongen. Men då påpekade min käre man att dom brukar ju sälja potatis för 98 öre/kg till midsommar, han trodde att vår ekonomi skulle klara det.
Man kan väl säga att jag gärna ger bort presenter som jag gjort själv, så i år funderade jag ett tag tills jag kom på att jag skulle göra marmelad och grissinipinnar. Det blev Leilas Hallon & choklad marmelad och hennes rosmarin grissini.

Jag hade köpt på mig några paket jäst och började läsa på receptet till grissinipinnarna. Det var gjort på 25g jäst, vilket jag tyckte lät snålt så jag gjorde raskt på 50g. Men sedan tänkte jag att fröknarna är ju rätt många så det är bäst att göra på två paket i stället. När sedan degarna var färdigjästa läser jag hur många det skulle bli, 30st!!! Jaha, det var bara att rulla på för jag hade deg till 120 grissinipinnar. Hela eftermiddagen och kvällen höll jag på och fixade och trixade med marmelad, pinnbak, etiketter och syltburkshattar. Så här blev i alla fall resultatet
Många pinnar!


Slutresultatet!


2 kommentarer:

  1. Du är otrolig på att hitta på och dina mattekunskaper har vi ju alltid varit imponerade av. Hi hi! mamma

    SvaraRadera
  2. ha ha ja min hjärna kan räkna ut på bästa sätt :)

    SvaraRadera