måndag 21 november 2011

Fullmatad helg...

Det kan ha varit helgen som svischade förbi, jag är inte riktigt säker för den gick så fort så jag knappt hann märka att den var här!!

Fredagen började med  VAB för Storasyster som var vrålförkyld och slutade med after work tillsammans med arbetskollegorna. Man kanske inte kan säga after work när man faktiskt inte har jobbat men öl och skratt blev det.

Lördagen inleddes med en arbetsdag tillsammans med goa grannar här på vår lilla väg, jag hann också med lite Zumba och en körning till ett barnkalas. Efter vägröjet grillades det korv vid sjön, jättemysigt. Sedan tillbringades eftermiddagen med en dammtrasa innan jag tillslut sjönk ner i tv-soffan. Morris var som en urvriden trasa på kvällen efter att ha busat runt med grannens golden retriver en hel dag!



Igår var det tjejmiddag som gällde, mitt förskollärargäng var här och käkade. Det blev en kycklingrätt och till efterrätt testade jag Amelia Juls recept på vit glöggmousse, helt okej men inte så wow som jag hade hoppats på. Kycklingrätten blev däremot väldigt god och var superenkel att göra! Här kommer receptet, jag serverade det med ris och en sallad.


Balsamicokyckling, 4 pers.
4 kycklingfiléer, ev. i mindre bitar
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
3 dl vispgrädde
2 msk balsamvinäger
2 msk kycklingfond
3 vitlöksklyftor, skivade
4 tomater, i bitar
½ kruka basilika


Bryn kycklingen, salta och peppra. Blanda grädde, vinäger och fond . Häll i pannan och låt sjuda i ca 10 min. Stek under tiden vitlök och tomater lätt i lite olja. Strö över innan servering tillsammans med basilikan. Servera med lättstekta grönsaker eller potatisklyftor och sallad.
Eller lägg kycklingen i en ugnsform, häll över såsen och sätt i 225°-ugn i ca 10 min.


1 kommentar:

  1. Det blev väldigt gott! trots avsaknad av basilika och att det serverades med söndagens överblivna pasta:)Kan tänka mig att det höjs ytterligare ett snäpp med klyftpotatis och en god sallad till. Det hade jag inte tid med idag....(och ingen sallad heller som såg ätlig ut för den delen).
    Kram och tack för tipset. Lena

    SvaraRadera