söndag 3 april 2011

En vecka går fort....




Ja nu har vi lämnat lyxlivet i Goa bakom oss och installerat oss hemma hos syster med familj. Vi har verkligen haft en underbar vecka vid havet. Härliga vågor i ett varmt hav. Jag är övertygad om att ni kan gå in på Youtube och söka på "swedish girls in bikini in Goa" så kan ni nog se min syster och mig in full action, badandes. Jag vet inte hur många Indiska män som har fotat och filmat oss, tröttsamt, ja!!

Dagarna ägnades åt hav på förmiddagen, lunch, poolbad på eftermiddagen. Barnen låg i poolen i ca 4-5 timmar i sträck med bara en paus för toabesök och en tallrik fruktsallad som mellanmål. Lillebror skuttade malligt iväg med en 100rs-sedel i handen till poolbaren och beställde "one fruit salad please". Båda barnen har blivit jätteduktiga på att beställa sin egen mat på engelska!




I onsdags åkte vi iväg till en stor marknad där vi tillbringade rätt många timmar med shopping och prutning. Lite armband, skjortor, en duk var några av fynden vi kom hem med. Det var en fruktansvärd värme. Jag har aldrig tidigare varit med om att svetten droppade från ryggen ända ner på vaderna. Systern som svettas än mer än jag såg ut som hon hade kissat ner sig i sina shorts. En försäljare tittade förskräckt på mig och frågade om hon var varm, hon visste nog inte vad hon skulle tro.

Värmen den här dagen knäckte maken som åkte på feber, en liten tradition han har när vi är i Indien. Två dagar med kass mage och illamående blev det i år för hans del, men nu är han pigg igen.

Sista kvällen avlutades med en härlig hummermiddag och mycket dricka och skratt.


Är det åldern som tar ut sin rätt när man måste sitta med Ipoden som ficklampa!?




Det är härligt att vara tillbaka i Indien, allt känns härligt välbekant. Det första Storasyster sa när vi klev av flyget i Mumbai var: Nu luktar det Indien. I och för sig sa hon det redan på bytet i London men visst är det så att ibland kan man nästan framkalla dofter när man minns ett visst ställe!

Det är svårt att med ord beskriva det man upplever här, på något sätt upplever man Indien med alla sinnen. Dofterna, värmen, den galna trafiken som nu känns som vardag. Att sitta i bilen och titta på allt som händer utanför är fascinerande. Vägar som byggs av familjer, för hand, sittandes på huk i sina saris medan de flyttar sten för sten. Inte en grävmaskin så långt ögat når.

Nu har vi en dag kvar innan vardagen åter börjar för familjen E, då blir det lite mer shopping för oss andra, nu med lite mer kvalitet på grejerna än 30kroners klänningarna från Goa....

2 kommentarer:

  1. Det låter så härligt,här är det lite vårregn idag. Många kramar från oss tre i Svenlj.

    SvaraRadera
  2. Oh, så roligt att se en bild på mina vackra döttrar! Jag längtar efter er alla och jag längtar till Indien. Kram mamma

    SvaraRadera