måndag 18 april 2011

..och lite till pärlor...

Idag blev det en tur till Raja market, om jag har fattat det hela rätt ligger det i de äldre delarna av Bangalore. Eftersom gatorna var så smala att bilen inte kunde köra där blev vi avsläppta en bit bort. Efter en svettig promenad kom vi fram, det var så mycket folk överallt. Det visade sig att det var någon slags festival och mitt på den lilla gatan stod en stor blomsterprydd vagn med någon Gud på. Överallt på gatorna såldes bananer och cocosnötter som skulle kastas på Guden som offergåva. Givetvis hade jag glömt kameran så tyvärr kan jag inte visa några bilder.

Vi kom slutligen fram till Raja market i alla fall, vi gick lite fram och tillbaka och spanade in små skyffen till affärer. Tillslut knödde vi in oss i en pytteliten affär. Det var en lång disk där de hade massor med knappar, paljetter och pärlor. Själva golvytan för oss att stå på var ca 75cm bred. Vi stod där som packade sillar och valde bland olika pärlor. Tack och lov att barnen är så duktiga, Lillebror tog sitt DS och satte sig utanför, Storasyster stod kvar och lekte med alla pärlor som vi hade valt ut. Efter den här affären kände vi oss ganska färdiga med pysselmaterial och bestämde oss för att gå tillbaka till bilen.

Det var lättare sagt än gjort, om det var fullt med folk innan på gatan som skulle tillbe den här Guden så var det ingenting mot hur mycket folk det var nu. Helt sanslöst, det här var det sanna Indien. Det var hundratals av Indier som alla försökte ta sig fram åt ett eller annat håll. Bland alla dessa människor fanns det fyra vita och det var vi.

Syrran höll Lillebror i ett järngrepp och jag höll i Storasyster. Efter ett tag tog vi dom på ryggen för att de inte skulle bli nedtrampade. Det var så häftigt!! Värmen, dofterna, folket, ljuden, detta var INDIEN. Jag är så glad över att vi fick vara med om det här. Jag tror det blev en positiv upplevelse för barnen också när de väl fick sitta på vår rygg. Då fick dom bättre överblick och alla kunde inte komma åt att klappa på deras hår hela tiden heller.



Syrran lyckades ta några foton med telefonen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar