måndag 18 april 2011

pärlor, paljetter och Gudar....

De senaste dagarna har vi byggt upp pysselförrådet.

I lördags åkte vi till (håll i er nu!!) tandläkaren. Visst är det otroligt att jag åkt till en Indisk tandläkare tre gånger under en och samma semester?!! Men i lördags var det faktiskt inte jag som skulle dit utan kusin O. Alla andra barnen följde också glatt med svågern och O dit så syrran och jag hittade en liten affär precis under tandläkaren som var full med sidenband och paljetter. Det är ju som ett paradis, pysselmaterial till inget pris alls!! Glada i hågen kom vi därifrån med en liten kasse fylld med olika sidenband och bling, bling.

Efter en lunch på Hard rock café fortsatte vi till ett tempel som ligger vid ett köpcentrum. Det var också en upplevelse. Det började med att man fick 108 guldmynt som skulle läggas i 108 skålar samtidigt som man skulle säga " Om Namah Shivaya" varje gång man lade i myntet. Storasyster hjälpte mig att lägga i pengarna och jag försökte hinna med att säga ramsan. Anledningen till att man lade 108 mynt var för att den här guden Lord Shiva har 108 namn.

Samtidigt som jag gick där och mumlade "Om Namah Shivaya" hör jag Lillebror som går lite före mig och säger "Åh Chiwawa" (en hundras för er som inte vet det) om och om igen. Sedan fick man gå in i en grottgång, det kändes lite som att gå inne i Sagoslottet på Liseberg, lika plastiga och dåliga dockor.

Tillslut kom vi fram till en jättestor gud, framför guden fanns en liten damm där man fick kasta i ett guldmynt och önska sig något, man skulle också lägga i ett flytande ljus. Ja det var en hel del andra ritualer som skulle göras också under den här promenaden. Inte så gudomligt i mina ögon mer kommersiellt men ändå kul att ha sett.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar