onsdag 13 april 2011

Semesterutflykt...

Alla är vi ju intresserade av att göra olika saker på våra semestrar. Många kanske tänker på Taj Mahal när de hör Indien, men dit hinner vi inte i år heller. Nej vi åkte istället till tandläkaren. Ja ni läste rätt, tandläkaren....frivilligt!

Redan förra året pratade jag och syrran om att det är väldigt billigt att bleka tänderna i Indien, men då var jag lite för feg. Jag pratade lite med min svenske tandläkare, ja nu har jag en svensk och en Indisk, inte många som har det! Kom i alla fall fram till att det var väääldigt dyrt i Sverige. Både systern och svågern hade skaffat avgjutningar här (vilket är det dyra), vätskan kan man fixa hemma om man vill, och när Lillebror i början av semestern frågade mig varför jag hade gula tänder kände jag att det var dags att göra något.

Idag drog vi i lilla sightseeinggänget iväg. Följande hände:

10.25 vi blir avsläppta framför ett lite slitet hus där världens smalaste trappa ledde oss upp på andra våning där tandläkaren höll till. Världsvan syster säger till oss alla att ta av oss skorna utanför dörren

10.30 blir inkallad till tandläkaren som var väldigt trevlig och lätt att förstå när han inte talade i tandläkartermer. Han tittar på mina tänder, very good set of teeth, men vill gärna ta bort lite tandsten, göra en slags lagning i tre tänder för att förhindra hål och ta bort två visdomständer. Världsvan syster får översätta och även titta på mina tänder!! Bestämmer mig för att göra de två första förslagen men avstyr helt att dra ut visdomständer.

10.40 får följa med tandsköterska till annat rum, syster får nu ta hand om barnen.

10.42 får lägga mig ner i stolen, tandsköterskan förbereder sig för att ta bort tandsten, tandsköterskan har en liten man som sköter knappar till stol och minidammsugaren. Dammsugarmannen trycker på knappar så stolen kommer i läge.

10.45 tandsköterskan börjar med laser, vilket också inkluderar en vattenstråle, att rengöra första tanden.

10.47 tandsköterskan väldigt noggrann, börjar göra rengöra andra tanden.

10.48 jag lider och önskar att tandsköterskan inte var så noggrann, hatar ljudet av skav på tänder. Tänker hela tiden, sug dammsugarman, sug!! För det var vatten överallt

10.49 jag får en pappersservett tryckt i handen

10.50 dammsugarmannen missnöjd med mitt engagemang med pappersservett, börjar dammsuga mig på kinden, jag andas lugnt för att inte få ett hysteriskt skrattanfall

11.00 äntligen klar, hör mina barn tjoa i väntrummet, svettig syster tittar in och undrar hur det går, antagligen inte av vänlighet utan mer för att se hur många fler minuter hon ska roa barnen.

11.05 tandsköterska kommer in med gula plastskenor, dessa trycks in i munnen och testas

11.10 dammsugarkillen har fyllt plastskenorna med blå deg, avtryck i överkäke görs

11.12 bekymrad tandsköterska tittar på avtrycket, verkar inte nöjd

11.15 avtryck underkäke görs

11.17 dammsugarkillen har fyllt plastskena med jättemycket blå deg, avtryck i överkäke görs om. Så mycket deg i munnen att jag inte vågar röra tungan en millimeter, rädd att få igång kräkreflexen. Blir så full i skratt åt hela situationen att jag återigen får andas väldigt lugnt för att inte börja skratta hysteriskt. Magen hoppar oroväckande av allt instängt skratt, tandsköterskan undrar om jag är ok, jag nickar, tacksam för att jag har hela käften fylld av blå playdoh-lera för hade jag kunnat prata hade jag inte kunnat hålla inne skrattet

11.20 allt klart, försöker få bort rester av blå deg i munnen

11.30 dags att lämna tandläkaren

Behöver jag nämna att det fanns en digital väggklocka precis i ögonhöjd??!

På fredag får jag mina skenor och så ska han fixa håligheterna, jippie vad härligt det är med semester!!


Ser ni den lilla trappan i bakgrunden??





4 kommentarer:

  1. Oj, magen guppade här också, av skratt. Du blir säkert jättefin. Det verkar gå undan på klinikerna i Indien. Du får rekommendera din svenske tandläkare om en dammsugarman.
    kram mamma

    SvaraRadera
  2. Hihihi, så roligt att läsa dina härliga inlägg!!
    Kram Linda i backen

    SvaraRadera
  3. Du är bara så bra,att få ett tandläkarbesök till att bli en komisk historia.

    Kram svärmor.

    SvaraRadera
  4. Jag såg hela behandlingen framför mej och skrattade gott åt ditt lilla besök hos tandläkaren är ju rätt insatt i det hela ;)
    Jag har idag njutit av sol från klarblå himmel i fjällen!!

    Kram Ann

    SvaraRadera