tisdag 7 juni 2011

Orättvisor....

Vilken sommarvärme det har varit de senaste dagarna, verkligen underbart! I natt var det däremot inte lika skönt, orolig sömn, värme, åska och en febrig kille som helst ville ligga på mig gjorde natten väldigt orolig.

På morgonen skickades Storasyster iväg till skolan med snälla grannarna, Lillebror och jag fick stanna hemma. Båda rätt trötta efter nattens bravader och han som dessutom hade lite feber i kroppen var inte helt på topp. Jag hade precis somnat till på soffan när maken ringde, bilen var inlämnad på verkstad i Svenljunga och nu kunde de inte få  av däcken eftersom däckmuttergrejen låg hemma hos oss.

Det var bara att få på oss kläder och slänga oss i bilen för att möta upp maken så han kunde få däckmuttergrejen, lite som att lämna över den olympiska elden.

På väg hem tänkte jag att det är lika bra att vi köper med oss färg och jord så jag skulle kunna ha något att göra här hemma under dagen. Lillebror grät över att han inte orkade detta och som den goda pedagogiska mamma jag är mutade jag honom med en glass. Problemet var att de inte hade glass i den affären, men jag lyckades hitta en liten ask med tic-tac (små smaksatta sockerpiller som de åt ofta i Indien). Jag roffade till mig den och en påse jord, fylld av skamkänslor för att jag hade dragit ut det stackars sjuka barnet.

Väl hemma fick Lillebror sitta vid datorn en stund (läs halva dagen) medan jag fixade lite ute. Allt var frid och fröjd ända till Storasyster kom hem. Det första Lillebror säger är att vi har köpt Tic-tac på H&M, vilket i sig var helt fel men ja vi hade köpt dom i Sverige. Storasyster börjar storskrika, allt var orättvist!!! Jag försöker förklara att Lillebror är sjuk och att ibland får man lite specialgrejer då.

Då säger hon storgråtandes - När jag är sjuk får jag gå ut och leka, jag får inte alls sitta vid datorn hela dagen!!
Jag förklarar då att det är ju lite olika beroende på hur sjuk man är.
Då skriker hon till mig - Men jag var magsjuk!!!

Ja det kan kanske hända att jag några gånger när barnen var mindre skickade ut dom i galonkläder för att leka, det kan hända att jag tänkte att spyr dom så spyr dom, och galon är ju lättare att spola av än sofföverdraget. Jag kanske ska tillägga att det var galonväder, det var inte mitt i sommaren och de spydde aldrig ute....

.....nästa gång Storasyster är sjuk får jag nog slå på stort om hon ska bli nöjd...







1 kommentar:

  1. Ja du, rättvisans land vi lever i... Att de kommer ihåg allt!!
    Lycka till i medlandet mellan barnen ;-))

    Kram Linda i backen

    SvaraRadera