måndag 1 oktober 2012

Kopplingar....

Storasyster har läsläxa varje dag, förra året skulle de skriva några meningar ur boken varje vecka men nu i tvåan har svårighetsgraden ökat. Nu ska de varje vecka göra en koppling ur boken till sitt eget liv. Förra veckan var första gången vi testade detta. Inte helt lätt kan jag säga, kanske mest för att hela det kapitlet handlade om hur en tjej var på ridskola och vi i vår familj vet väldigt lite om hästar. Till och med jag funderade en bra stund innan vi tillslut kunde göra en koppling mellan en snötokig häst och vår lille snöbusiga Morris.

Den här veckan var jag mer förberedd och tänkte att vi skulle tänka kopplingar under resans gång. Idag handlade det om hur tjejen i boken kände sig dålig på allt, värdelös. Hon är en av småtjejerna i stallet och de får hjälp av stortjejerna. De arbetar i par om en häst, alltså en stor och en. Liten tjej. Huvudrollsinnehavaren blev lite nervärderad av sin stortjej och blev lite knäckt i självförtroendet.

Vilken bra koppling man kan göra på det tänkte jag som genast kunde räkna upp ett flertal tillfällen i mitt liv då jag känt mig värdelös. Jag började prata lite pedagogiskt med Storasyster och frågade henne om handlingen. Hon hade förstått precis det författaren velat få fram. Jag frågar då om hon kan göra en koppling på detta? Nej, kom svaret raskt. Jag förklarade då lite extra så hon verkligen skulle förstå hur den lilla tjejen känt sig men Storasyster hade aldrig varit med om den känslan. Att hon var värdelös eller att någon tryckt ner henne. Visst är det fantastiskt!! Nu får vi fortsätta läsa och förhoppningsvis hittar vi en koppling som är bra mycket mer positiv än den jag trodde vi skulle skrivit idag...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar