fredag 26 oktober 2012

Veckans talare....

I Storasysters klass har de varje vecka Veckans talare. Barnen ska då prata om ett ämne de har valt och ta med och visa lite bilder. De skulle göra en tankekarta så de hade lite stödord att gå efter.

Den här veckan var det Storasysters tur, jag tyckte att jag kom på en strålande idé när jag kom på ämnet Taj Mahal. När vi var i Indien och tittade på detta underverk var barnen verkligen jätteintresserade och tanken var egentligen att barnen skulle haft med sig ett bildspel om Indien och visat för sina klasser, det blev aldrig av, ni vet ju hur tiden jämt springer iväg. Nu var det ju i alla fall en bra chans för henne att berätta lite om vad hon har varit med om.

Vi började med att gå igenom hela historien och försöka skriva ner stödorden till tankekartan. Eller rättare sagt, jag började med att ringa syrran för att få hjälp att friska upp minnet, sedan fick hon börja att skriva ner stödorden. Det blev ju ganska mycket som man ville få med, ju längre vi höll på desto tröttare blev hon. Tillslut satt hon vid köksbordet och grät över hela projetket, alla andra berättar om sina husdjur! beklagade hon sig. Jag kände då att vi kanske hade gått lite för långt med hela projektet. Vi tog en pause och senare hjälpte jag henne att skriva ner stödorden så hon fick lite struktur på det hela.

Kvällen efter började vi välja ut fotona hon skulle ha med, då insåg jag att vi borde ha börjat med det. När hon fick se alla korten så forsade det fram fakta ur henne. Hon blev eld och lågor och kunde hur mycket som helst om ämnet, flera saker som jag hade glömt av kom hon på. Tillslut var hon helt förundrad själv över hur roligt hon tyckte att det skulle bli, hon skulle visa på storbildskärm och hon skulle fråga fröken om hon fick rita lite på tavlan också för att förklara hur de hade gjort ett mönster på Taj Mahal som lurade ögat att tro att en stolpe var stjärnformad.

Jag hoppas verkligen att hon får fram allt hon vill säga och att barnen och fröken ställer lite frågor för information om stället finns verkligen i hennes lilla fina huvud!


Tankekartan

1 kommentar:

  1. Så spännande att höra hur det har gått. Alla blir nog imponerade.
    Stolt mormor

    SvaraRadera