lördag 4 december 2010

kall väntan...

Var fjärde fredag slutar jag redan kl 12.00. Storasyster sitter fortfarande och äter då så Lillebror och jag brukar åka hem och sedan tar hon skolbussen hem som går strax efter kl 13.00. Egentligen hade väl vi kunnat vänta på henne en kvart men hon tycker att det är så roligt att åka den här skolbussen så då brukar jag låta henne ta den.

Igår åkte Lillebror och jag hem och började bära ut väskor till bilen och fixa det sista inför helgen. Maken, jag och vännerna M & F skulle ner till Malmö för en julshoppinghelg. Barnen skulle till mormor och morfar. När allt var färdigpackat åkte vi med bilen och ställde oss där bussen stannar så vi snabbt skulle komma iväg när Storasyster kom.

Vi fick vänta ganska länge, men plötsligt såg jag bussen. Den kör helt tom förbi oss! Blev lite smått nervös, har busschauffören sagt till Storasyster att hon måste gå av i Frufällan?? Är hon på väg själv hem till fots?? Eller kom hon inte med bussen?? Då ser jag grannpappan komma gåendes för att hämta sin grabb vid bussen. Tack o lov tänkte jag, då är hon inte själv, han är åtminstone nio år och vågar förhoppningsvis säga till chauffören att de inte ska gå av i frufällan. När klockan är halv två och dom fortfarande inte kommit ringer jag skolan. Det visar sig att bussen varit jätteförsenad men att barnen precis kommit iväg. Efter 40minuters väntan i kylan kommer äntligen bussen. Där satt vår lilla flicka och strålade och vinkade glatt.

När hon sedan kom av berättade jag för henne att jag blivit lite orolig för att hon missat bussen. Vår dotter älskar ju när saker handlar om henne så hon satt hela vägen hemifrån ända ner förbi knalleland och pratade konstant om denna bussresa! " ... vi fick typ vänta 20 minuter på bussen och vi bara, när kommer bussen?! ahh vi fryser och vi bara hoppade, alltså vi höll på att frysa ihjäl, först kom ju liksom vi då, Opalenbarnen och vi fick ju vänta hur länge som helst, alltså M frös du när du satt i bilen och väntade på mig?Alltså du hade ju det varmt och skönt men vi fick ju vänta hur länge som helst.Undrade du var jag var då mamma?alltså du kan ju alltid veta om jag är på bussen för då liksom vinkar jag till dig när vi kommer, ahh vad länge vi fick vänta idag...." Lillebror och jag satt helt tysta hela vägen, vi fick inte en syl i vädret när hon malde på. Vem har hon ärvt sin talförmåga efter??

1 kommentar: