måndag 13 december 2010

Luciafirande I

07.00 i morse var det dags för Lillebrors lussefirande. När jag frågade honom vad han ville vara för några veckor sedan svarade han tveklöst Stjärngosse. Jag blev lite förvånad för av 40 barn var det bara han som ville vara det. Men han höll fast vid sitt val och fick tillslut med sig ytterligare tre pojkar. Gårdagens kväll ägnades åt att sy strut och göra en stjärnstav. Jag tror att det var stjärnstaven som var det avgörande i valet av klädsel. Han kallade det nämligen för ett trollspö och pratade mycket om att han skulle trolla alla kompisar.

Lucia är verkligen en favorittradition för mig. Alla barnen var så duktiga!! Tolv olika sånger varav tre med teckenspråk hade de lärt sig. Jag fick leda barnen i sången så jag satt ju framför dom och kunde på så sätt titta lite på Lillebror samtidigt som jag jobbade.

Efter sången var det fika med alla familjerna, vi fick fröknar fick underbara lyktor av barnen. När alla mammor och pappor lämnat oss blev det grötfrukost. Vi hade dukat fint för 35 barn i köket, på varje tallrik hade vi gjort ett pepparkakshjärta med deras namn spritsade. Det blev en intensiv men rolig dag, i morgon är det dags för Storasyster, men då kan jag bara vara mamma, det blir skönt!


Fina, fina Lillebror!!

1 kommentar: