onsdag 6 januari 2010

Vår nya veranda: del 2

Hmm, är ju inte riktigt nöjd i alla fall. Soffan är för stor överallt, så även här på verandan. Det hade ju varit VÄLDIGT fint med en lite nättare soffa här. Nu är dilemmat, ska vi köpa en ny soffa till verandan och behålla den gamla i tv-rummet? Eller ska vi köpa nytt till tv-rummet och behålla den lite för klumpiga soffan här på verandan?

Jag kanske ska nämna att de små blommiga fåtöljerna lämnade vi in på renovering och lät klä om för ca 7 år sedan och de börjar redan bli slitna i tyget så för att rädda dom några år till ska dom få stå på verandan.

Så då blir ju frågan än en gång, köpa två fåtöljer till tv-rummet och ny soffa till verandan eller köpa ett helt set till tv-rummet??

Då kom jag på den toppen idéen att vi kanske kan ta upp soffan till Lillebrors rum, han har en liten alkov som vi har pratat om att vi kunde ha en soffa i. Just nu har vi den snutten till ett förråd så jag rusade upp med barnen och började röja rent.

Hade det inte varit smart att mäta först, tänker kanske några av er. Jo det gjorde jag men det visade sig att det kanske skulle gå om man tryckte ner soffan. Och med tanke på alla sneda väggar i det här huset kände jag att vi var tvungna att testa på plats.

Maken höll sig faktiskt lugn och samarbetsvillig. Vi lyfte i väg soffan, lätt som en plätt! Ända tills vi kom till trappan, där tog det stopp. Mina armar blev som spagetti, jag stod halvägs upp i trappan och maken stod där nere. Vi måste vila! sa jag och ställde ner soffan. Big misstake!! Jag orkade aldrig få upp den riktigt igen. Dessutom började jag skratta hela tiden för jag blev lite stressad av att maken inte vilade utan stod med en mastodont soffa lutandes mot låren. Tillslut fick vi ställt ner den och insåg att vi aldrig skulle få upp den till Lillebrors rum, trappan är så trång så vi måste på något sätt ha den på högkant och slänga runt den över trappstolpen.

-Kommer du inte ihåg hur vi slet med sängarna? Frågade maken.
-Nej det är det som är så bra med mig, jag förtränger sådant negativt.

Nu funderar jag på var vi kan göra av den, tror ni det skulle vara snyggt att ställa sängarna i den, då blir det som en tygklädd sängstomme, armstöden blir ju perfekta till nattduksbord....

.... eller inte.

6 kommentarer:

  1. Hi hi hi... oj vad jag känner igen mig. Vi hade nån liknade situation idag faktist. När vi skulle bära ner Elias säng för trappan. Jag har ingen lösning på vad du skall göra med soffan men fint blev det på verandan iallafall ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag röstar på förslaget att köpa en liten soffa till verandan och nya fåtöljer till vardagsrummet. Jag tycker den soffan ni har är fin och diskret i färgen så den kan passa till många andra fåtöljer. Köp inte en så låg soffa till verandan så att ni inte kan se på grönskan och sjön.
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  3. Ps Hur sjutton kom du på idén att trycka upp den stora soffan i det lilla barnrummet?? Allt för att motivera ett nytt soffköp, va? :)
    Syrran

    SvaraRadera
  4. ha ha, ja du känner ju mig syster!! :) det hade ju varit kul med två nya soffor!!

    SvaraRadera
  5. Du är ju bara för härlig!

    Nu har jag ju inte varit och sett ditt hem live, så att säga, men det låter som om din syster har gett dig ett bra och väl genomtänkt soffköpstips!!

    Hlsn Johanna

    SvaraRadera
  6. Äntligen har jag tagit mig tid att läsa om livet på Granbacken! Alltihop - och jag kommer att fortsätta följa familjelivet den här vägen. Gillar tonen, iakttagelserna, kreativiteten, funderingarna, infallen och projekten. Så mycket du hinner med och gör! Jag vet ju det men ändå...Strongt
    tycker
    faster

    SvaraRadera