söndag 3 januari 2010

Nyårsmeny a´la Bollipompa

På nyår delar vi alltid upp det så att barnen äter i köket före de vuxna, på så sätt kan vi ha lite koll på dom medans vi ändå lagar mat. I år var det extra praktiskt att vi åt vid olika tider för annars hade två fått stå upp och äta.

Eftersom dom äter före oss vuxna brukar dom få en egen meny. Men man vill ju att de ska känna av festligheterna så det gäller att komma på något som alla tycker om. I år kom jag på att vi skulle göra en efterrätt med glass och pepparkaka som jag såg att dom gjorde på Bollibompa, det såg lätt ut att göra och verkade gott, som en pepparkakssandwich.

Nu är det ju så att jag är rätt petig att det ska se fint ut så jag nöjde mig inte med att ta lite glass och klämma på två pepparkakor runt den. Nej jag vill att det skulle vara stora pepparkaksstjärnor (för visst hör stjärnor till nyår?!). Det var bara att åka och köpa pepparkaksdeg, för där drog jag ändå en gräns, jag orkade inte göra egen deg. För den sparsamma kan jag berätta att köper man degen efter jul är det halva priset!!

Sedan fick jag skära ut stjärnor efter en mall för jag hade givetvis inga passande kakformar, två per barn, sammanlagt 16 stycken. Det var lite pilligt men det var INGET mot hur pilligt det var att sedan skära glassen i stjärnformar!! Vi hade köpt 1/2 liters platta paket med glass, den smälter verkligen fort!! Det var som att skulptera i glass!! Men barnen åt med god aptit och när en fyraåring är helt imponerad över att man gjort ALLA stjärnor helt själv känner man sig ganska nöjd!






5 kommentarer:

  1. Hej!
    Nu har vi läst din trevliga block som är både humoristisk och tänkvärd. Härligt att du, som är så ung, har en så utvecklad förmåga att ta vara på det ”stora i det lilla”. Det brukar komma med åldern, så du är långt före i den utvecklingen. Tänk om fler kunde se guldkornen i vardagen så som du gör och inte bara stressa på för att ha råd att göra stora och dyra saker. Lillebrors kommentar att han hellre ville rimma på det lilla ordet som var så svårt att säga är så härlig tycker jag. Hårtorkningen i kombination med toalettrengöringen har vi skrattat hjärligt åt. Passade Tobias humor perfekt.
    Pepparkaksglassen imponerande och dukningarna bara så fina – ”lyckosar” som fick komma på det kalaset.
    Ha en god fortsättning på det nya året och fortsätt med att filosofera kring vardagens händelser och äventyr.
    maggan

    SvaraRadera
  2. Omg! Tänk om man fick komma på det nyårskalaset!!

    Jag lääängtar verkligen till vår pyssselkväll, så att jag kan få uppleva ditt hem i verkligheten!

    Kram Johanna

    SvaraRadera
  3. Åhh vad du är härlig! Jag hade nog tänkt ut hur jag skulle göra men sedan hade min man sagt "gör det inte för krångligt nu", och eftersom jag då vetat att jag redan hade några moment som var mer avancerade än han visste om och som också skulle bli klara innan kvällen, så hade jag definitvt lagt ner denna avancerade efterrätt. Men man är ju extra stolt och nöjd när man lyckats! Jättefina blev de!!!
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  4. Tack för alla fina ord!! :)

    Syrran du känner ju mig, jag inser ju inte att det blir jobbiga moment, därför blir projekten genomförda (glöm inte lämna bud på flotten om du är intresserad, perfekt present till Tomas att ha ölen på i poolen)

    SvaraRadera
  5. Oj har jag glömt det? Ligger den ute på blocket med dina andra affärer? Jag bjuder 500 rupies. Mer tror jag inte den är värd. I alla fall så tror jag inte den är dyrare är rs500 att låta göra här i landet! Kommer den i mars om jag får den?
    Syrran

    SvaraRadera