söndag 15 augusti 2010

Pysseldag

Idag har jag pysslat lite här hemma...

Storasyster har ju börjat på fritids, där är det väldigt snålt med plats för extrakläder. Det går an nu när det är sommar men till vintern kommer mössa och smutsiga vantar läggas i hop med torra rena ombyten. Så idag sprättade jag upp kuddfodralet som jag sydde innan sommaren och sydde om den till en väska som ska hänga på Storasysters krok, fylld med rena extra kläder




Lillkusin fyller år i dagarna. Eftersom Storasyster hade ett kalas inbokat idag kunde vi inte åka med till kusinkalaset. Men sedan bestämde vi att Lillebror skulle följa med faster dit. Han kunde ju inte komma tomhänt så jag slängde i hop en liten toppluva och så gjorde jag ett halsbandshänge.

För första gången testade jag att oxidera silver. Jag hade googlat det på internet, blev faktiskt väldigt förvånad över hur man som hemmahobbytjej kunde fixa det på ett lätt sätt. Man kokade ett ägg, skalade det, lade det i en påse när det fortfarande var hett. Sedan mosade man det, lade hänget bredvid och förslöt påsen. Efter en stund hade ångorna av ägget gjort smycket svart och det var bara att ta fram det och putsa upp det igen!!


Kan fortfarande inte få bokstäverna helt raka och
lika djupa men tids nog kanske jag lär mig det

2 kommentarer:

  1. Åh vad duktig du är!! Vill också lära mig! :) Både sy så och göra smycken :) Kram H

    SvaraRadera
  2. Du är så himla duktig!!!!
    KRAM Linda i backen

    SvaraRadera