måndag 18 oktober 2010

Fritt skapande...

I lördags var barnen och jag nere på stan en sväng medan maken styckade gris. Vi passade på att gå in i en garnaffär och Storasyster och jag valde varsitt garnnystan. Jag kände att jag var tvungen att ge virkning en chans till. Det är ju trots allt ett bra pyssel som inte kräver stora ytor eller stökar till.

Jag hade sett så gulliga runda grytlappar som såg ut som små prinsesstårtor, dessa ville jag gärna testa att göra. När jag sedan kom hem och skulle starta upptäckte jag att det inte var ett gratismönster utan man skulle sätta in pengar på någons konto. Äsch, tänkte jag, hur svårt kan det vara?? Man ska väl bara virka runt, runt tills man har gjort en grön rund pannkaka.

Jag satte fart, glad i hågen. Men redan direkt kände jag att det här blir ju jättesvårt. För börjar man inifrån eller utifrån?? Jag gjorde som en lång mask som jag sedan satte ihop. Men då kom ju problemet hur mycket måste man minska i varje varv?? Då händer det otroliga!! Maken tittar på mig och säger - Men ska du inte börja inifrån?? Det gjorde i alla fall jag alltid i slöjden.

Jag blev helt imponerad, började om med allt i hop och har nu fått i hop en liten svajig rund tårta, den är inte färdig ännu men det var riktigt kul. Egentligen hade det kanske varit bra med ett riktigt mönster för ny kör jag med egen improvisation samtidigt som jag försöker läsa på en webbsida med virkskola. Så man kanske kan säga att jag börjar lite i fel ordning.

Nu kan jag tänka mig att det är flera där ute som börjar bli nervösa, kanske är det så att Tomten kommer med något hemmagjort i år!!

4 kommentarer:

  1. Ja varför ska man ha ett mönster?!!! Kommer du ihåg badrumsskåpet som vi tyckte vi skulle göra istället för att köpa ett färdigt...och som jag gjorde när du bakfull sov på en hyvelbänk?!?!! Och som stackars mamma och pappa fick ha i många år!!!
    Hihihi...knäppt! Det finns fler sådanna här exempel. De hänger alla ihop med en kreativ önskan men också med en viss ekonomisk sparsamhet. Där är vi syskonlika!
    Men den där flotten var nog ett riktigt bottennapp ändå!!!
    Jag skrattar här så tårarna trillar.
    Kram på dig goa syster!
    Oj, glömde att säga att jag äger väldigt många grytlappar...

    SvaraRadera
  2. Ha ha ja många kreativa minnen finns!!! Ärligt talat, du har väl inga grytlappar som ser ut som en bucklig skev prinsesstårta??! ;) kram på dig!!

    SvaraRadera
  3. Herregud, du är ju för skön! Skall bli urkul att se resultatet nästa gång vi fikar, eller nej, jag menar pysslar!

    SvaraRadera
  4. Nej det har du rätt i att jag inte har. Jag har ingen sån där virkad mössa på toalettrullarna heller men inte heller det är något som jag känner behov av!!!
    Kram Sys

    SvaraRadera