måndag 25 oktober 2010

Lillebror briljerar...

Vi har haft en riktigt härlig helg trots regn och rusk. Lördagen spenderades på Leos lekland med Lillebror och en kompis till honom. Storasyster skulle på kalas där så vi valde den enkla lösningen och lät Lillebror vara där och leka också. På kvällen hade vi en mysig kväll hos familjen B i Svenljunga och däremellan var svärmor och svärfar här på ett litet besök.

Igår ringde Storasyster en vän och försvann till Sparsör några timmar. Under tiden gick Lillebror här hemma och gnällde över att han inte hade något att göra. Tillslut kom vi på att han skulle baka chokladmuffins. Han tog fram receptet och började försöka ljuda fram vad som skulle i. Jag blev helt förvånad det känns som att det inte är alls långt bort tills han har knäckt läskoden!!

Efter lunch kom jag med den briljanta idén att vi skulle trotsa regnet och ge oss ut på promenad och hämta Storasyster. Lillebror skulle få öva att cykla och jag, maken och hunden skulle få en härlig långpromenad. Vi funderade på hur vi skulle få med oss Storasysters cykel och tillslut kom vi på att vi kunde lägga den över en barnvagn och köra upp den till henne.

Den här promenaden visade sig vara lite längre än vad jag tänkt mig, det tog två timmar att ta sig fram och tillbaka. Lillebror skrek som en stucken gris hela vägen från Sparsör samtidigt som han faktiskt cyklade själv!! Ja ni läste rätt, han har lärt sig cykla själv!! Inte så att han skulle slänga sig upp på cykeln och dra i väg själv men han cyklade, bromsade i nedförsbackarna och hade riktigt bra koll. Maken fick tidvis hålla i honom fortfarande men det beror mest på att han kör för långsamt.

Tack och lov har ju maken en ängels tålamod för jag var ganska trött på Lillebrors gnäll. Han tjatade om att han frös hela tiden vilket jag hade svårt att tänka mig för han rörde ju på sig hela tiden och han hade bra med kläder på sig. Men väl hemma när han jag tog av honom kläderna kände jag ju att han verkligen var iskall den lille stackaren.

Vi var nog en härlig syn när vi tog oss hem i alla fall. Först kom Storasyster på cykel, efter henne Lillebror, skrikandes på cykel med maken joggande bredvid. Sist kom jag springande med en barnvagn där det satt en liten dränkt hund.

Men efter en värmande dusch och en chokladmuffins var Lillebror nog ganska nöjd i alla fall!!

2 kommentarer:

  1. Ja, det var nog en maffig syn!!!
    Kan se hela familjen med våtslickad hund, joggande pappa, snabbcyklande storasyster och kämpande mamma. En liten(tvåtimmars) hämta- syster-tur svänger man väl till lätt...
    Du skrattar åt tonåringen och stövlarna (kul det med!!)och jag skrattar gott åt er härliga familj. Ni är otroliga!!!
    faster L

    SvaraRadera
  2. Glömde PS:et. Starkt av Lillebror att orka hela turen och stor stjärna för att han nu kan cykla!
    L

    SvaraRadera