onsdag 5 januari 2011

Hjärngympa...

Chefens man gör alltid en nedräkning till deras Thailandssemester med hjälp av Miomöblers måttband. Igår när jag och barnen var där för att byta en tallrik passade jag på att ta några band så vi också skulle kunna göra så.

Först tänkte jag att jag klipper tre band, en för varje månad. 31cm för januari, 28 för februari och 25cm för mars, eftersom vi åker den 25:e.

När jag hade gjort det tänkte jag att det kanske är roligare om man räknar ner till noll istället. Jag började genast fundera och klippa om lite i banden, plötsligt inser jag att jag tänker helt fel. Jag tänkte att den högsta siffran var i mars men det skulle ju vara helt tvärtom. Försökte få maken att hjälpa mig att räkna ut hur många dagar det var kvar men han bara suckade åt mitt projekt. Han tyckte att jag skulle gör en lång rad bara men då missar man ju det pedagogiska med månaderna. Dessutom tyckte jag att det kändes bra med lite delmål. Hur som helst fick jag klippa och tejpa, räkna, klippa och tejpa. Tillslut var jag så trött så jag lämnade allt på köksbordet.

I morse när jag kom upp började jag om igen och har nog fått ordning på det hela men då kom jag på att man kanske skulle ha en lång rad också! För då har man två saker som ska klippas varje dag och det blir så där fantastiskt rättvist som våra barn älskar. Jag får se om svägerskan kan svänga förbi Mio på väg hem från jobbet och skaffa fler måttband...

2 kommentarer:

  1. Åh vad fina måttband de har på Miomöbler!
    Jag blir så glad när jag läser om dina små projekt. Jag skrattar inombords då jag kan se Johan sucka. Härligt jobbat syster!!! Jag tycker du ska klistra upp alla lapparna på en vägg och så får de ta ner dem en för varje dag tills inga är kvar;) Eller så sätter du alla siffror på ballonger som de sedan får smälla en och en!!!!...eller på muffins som du hänger i köksfönstret..Men jag vet:det är inte rätt sätt!!! Skämt åsido så har vi också börjat räkna ner, men vi gör det genom att titta på den fina almanackan som vi fick av er!
    Puss på dig, pysselsyster!

    SvaraRadera
  2. Hi hi hi, vilka bra ideér!! Vad ska man välja?!! Jag tror ballongerna går bort för jag är skotträdd!!

    SvaraRadera