tisdag 25 januari 2011

På krigsstigen!!...

Just nu är jag på krigsstigen angående gratis skolskjuts för våra barn, eller rättare sagt, bristen på gratis skolskjuts för våra barn. Jag har pratat med ansvarig här i vår kommundel, maken har pratat med hennes chef och nu har jag även mejlat en som sitter ännu högre upp i förvaltningen.

Vi här i Skogsryd tillhör ju egentligen Sjöbo kommundel och har bara rätt till skolskjuts till Sjöboskolan. Därför har vi betalat för Storasyster så hon kan åka med skolbussen som ändå går förbi vårt hus.

Den förste januari blev det dock ändringar i kommungränserna. Fristad, Sjöbo och Centrum gick samman och bildade stadsdel Norr. Jättebra tänkte jag, då kan dom inte skylla på olika kommundelar och olika kassor. På Borås stads hemsida står det dessutom så fint att nu ska orättvisor förhindras.

Men döm om min förvåning när jag ringer kommunen, gränserna för skolskjut ligger fortfarande kvar!! Jag kan förstå att vi inte kan bo nära Sjöboskolan och tro att vi ska få skolskjuts till Sparsör. MEN nu bor vi inte nära någon skola! HUR kan det spela någon roll om barnen åker en zon åt vänster eller en zon åt höger??

Det är ju faktiskt inte heller bara en fråga om kostnad för oss, det är ju även en miljöfråga. Denna regel gör att det åker fyra bilar från vår lilla väg till skolan. Vi har nio skolbarn här på vår väg som skulle kunnat åkt buss istället och i och med att de är så många kan vi inte direkt hjälpas åt heller med att skjutsa varandras barn.

UPPRÖRD är ordet som beskriver min sinnesstämning just nu!

1 kommentar:

  1. Ett förslag, om ni inte får någon rätsida på problemet, kontakta Borås Tidning. kram mamma

    SvaraRadera