onsdag 11 maj 2011

Cykelinstruktör sökes...

Varför finns det inte cykelskola?? Det finns ju både simskola och bilskola, vore det inte toppen om det då också fanns cykelskola. Tänk vad bra med folk som har orubbligt tålamod, det skulle vara värt flera tusenlappar om jag slapp ta i problemet!!

Lillebror kan ju egentligen cykla, han är bara inte helt säker i sin cykling. Idag skulle Storasyster leka hos sin stora kärlek O borta i Frufällan. En perfekt lagom bit att cykla. För att jag skulle kunna organisera både son på cykel och bushund, satte jag på ett handtag på Lillebrors cykel som man kan hålla i när man lär barn att cykla.

Sedan bar det av, rakt ner i diket. Jag stoppade cykeln och förklarade lugnt att det enda han behövde göra var att styra, i och med handtaget höll jag cykeln upprätt. Japp, upp på sadeln igen och så bar det av ännu en gång...ner i diket. Jag får ta några djupa andetag innan jag igen förklarar att det är han som styr, inte jag och om han inte vill köra i diket måste han svänga upp på vägen.

Jag lyckas få alla barn, cyklar och hundar över järnvägsövergången och så börjar vi försöka ta oss bort mot Frufällan. På 30m har vi nog stannat en så där 30gånger, för antingen svänger cykeln ut rakt i vägen eller ner i diket. Det börjar bubbla i mig av irritation men jag försöker hålla mig lugn och reda ut varför han svänger cykeln så här, trots allt kan han faktiskt cykla själv. Han känns också lite förvånad över att han styr så konstigt och kommer gråtande fram till att det nog är lite fel på vägen. Efter ytterligare en stund vill han hellre springa än att cykla. Tillslut blev jag så stressad över att vi inte kom någonstans, och att Storasyster faktiskt skulle behöva komma fram så hon skulle hinna leka lite innan läggdags, att jag slängde cykeln i diket.

På hemvägen plockade vi upp den igen och hjälptes åt att leda den hem, det kändes mycket lugnare för både mitt och Lillebrors humör. Ja som sagt var, cykelinstruktör sökes!!

4 kommentarer:

  1. Stackars dig!! Konstigt att cyklar kan vara så felkonstruerade!! ;) JAg måste ändå säga att du faktiskt verkat ha ett otroligt tålamod...för att vara du! Du ser att du faktiskt också har det i dig om du bara letar. Känner igen den där tiden men det dröjer inte länge förrän han är så säker att han vågar cykla själv. Minns att min J bara ville sitta lite avslappnad på cykeln och inte anstränga sig och då kommer man ingenstans...förutom kanske ner i diket!
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  2. dom är alldeles för lika dom där kusinerna!! Enligt Lillebror var det ju inget fel på cykeln, vägen var ju däremot lite felkonstruerad ;)) kram

    SvaraRadera
  3. Oj, vad jag känner igen det och min son är ju ett år äldre. Känns som alla i hans klass kan cykla jättebra. Han borde träna mer, men han har inte riktigt intresset och jag har inte tålamodet.Han kan ju cykla med styra och bromsa är svårare. Om du hittar en cykelskola kan du höra av dig.
    Maria på Pärlan

    SvaraRadera
  4. Är han rädd för att ramla o slå sig? Det visade sig att de därför N inte klara lära sig förra våren... Köpte armbågsskydd och knäskydd. Tror han lärde sig på typ 20 försök sen.. Dom finns här nånstans om lillebror vill låna? :) problemet märkte jag i efterhand va att eftersom han va rädd för att ramla så cyklade han för sakta... O de e svårt tycker ju till o me jag :D

    SvaraRadera