tisdag 20 september 2011

Kunskapens källa...

Ett samtal mellan dottern och mig i samband med att jag sätter in ett glas med vatten i mikron för att värma till te.

Storasyster: - Men ska du sätta in ett glas i mikron, smälter inte det?!!
Jag: - Nej det är ingen fara, börjar här tänka lite som den pedagog jag är och fortsätter med: - du vet från början är ju glas mjukt och så blåser man ju det till formen av ett glas. Börjar återigen fundera lite för jag kände att här går ju inte ekvationen ihop, då borde ju rimligtvis glaset smälta i värmen och det gör det ju faktiskt inte, inte ens i vanlig ugn, möjligtvis att det går sönder men smälter gör det inte.

Storasyster väntar på min fortsatta förklaring så jag lägger till: - Sedan härdas det på något sätt, här avbryter jag mig själv igen för jag inser att jag inte har en aning om hur det här går till, vad är härda egentligen? Jag känner att några följdfrågor på det här inte kommer gå att besvara så jag avslutar konversationen med: - Äsch, jag vet faktiskt inte hur det där funkar.

Det är bara att konstatera att barnen kommer bli superbra på att googla för deras mamma vet faktiskt väldigt lite om väldigt mycket!!


Ett glas, funkar att dricka ur, härdat eller inte? Har inte en aning!


1 kommentar:

  1. Jag har i alla fall lärt mig att man skall sätta in ett glas med vatten i micron samtidigt som man värmer en vetevärmare, annars kan den brännas vid.
    Man behöver inte veta HUR allt funkar - bara att det gör det - och det gör funkar, med vetevärmaren. Den blir mycket jämnare i sin värme om vattnet får vara med. Kram

    SvaraRadera