måndag 6 september 2010

Första resan...

Storasyster ska börja åka skolbuss till skolan. Tisdagar och torsdagar ska hon med bussen. Idag var vi och fixade busskort till henne. Givetvis står inte kommunen för det, vi har ju valt en annan skola än vad de erbjöd oss och då slipper de undan skolskjutsavgiften. Helknäppt med tanke på att vi hade behövt skolskjuts till den skolan vi egentligen tillhör också. Men, men, regler är regler så vi skaffade ett eget kort.

Storasyster var så stolt så hon kunde spricka. Häromdagen fick hon världens bästa skolväska, enligt henne själv. Den är verkligen jättesöt, svart och rosa med Hello Kitty. Det var lite roligt för hon kom hem och sa att hon behövde en skolväska. Jag sade att hon har ju flera ryggsäckar. Det var tydligen inte vad hon ville höra. En riktig skolväska ska man ha över axeln. Då hände något konstigt, ur min mun kommer min mammas ord - en ryggsäck är mycket bättre för ryggen!!
Sedan tänkte jag till, och kom ihåg hur avundsjuk jag var på min granne som hade en riktig skolväska, hon hade till och med små fack till pennor på sin väska.

Jag lovade storasyster att vi skulle leta efter en väska men det var lättare sagt än gjort. Till slut frågade jag på facebook om någon visste var man kunde få tag i en. Jag fick då svar från "Linda i backen" att hon hade en extra (tack snälla vän!! :) ). Den visade ju sig då vara världens bästa skolväska. När vi åkte hem med det nya busskortet visade det sig att världens bästa väska hade ett superbra fack för busskort. Är det inte helt toppen!!?

På vägen hem från resecentrum funderade Storasyster på hur tidigt vi var tvungna att gå upp så inte hon skulle missa bussen. Hon kom fram till att det var bäst att inte krångla utan bara gå upp direkt. Jag tror i och för sig inte att hon har krånglat en enda gång när det gäller att gå upp, men hennes inställning är ju bra.

I kväll blev det så allvar av hela bussresan och hon blev lite orolig och ledsen över att behöva åka själv. Men vi löste problemet enkelt, vi ringde och frågade om vi fick ta med granntjejen som reseguide, hon har åkt flera gånger innan men åker nu bil till skolan. Så i morgon bitti ska jag följa två små tjejer till bussen, en lite mer förväntansfull än den andra!!

1 kommentar:

  1. Åhhh Fia, jag fick tårar i ögonen när jag läste om väskan.
    Vad roligt att hon gillade den!!!

    Puss o kram Linda i backen

    SvaraRadera