torsdag 9 september 2010

Skolbussresa II

Idag var det återigen dags för Storasyster att åka skolbuss, denna gången helt själv. Förra gången hon åkte sa busschauffören att hon var tvungen att först dra kortet när hon gick på och sedan, eftersom hon åkte över flera zoner, dra kortet när hon gick av. Men sedan blev han så stressad när han såg på lilla Storasyster och funderade på om hon verkligen skulle klara av att komma ihåg detta. Det hela slutade med att han knappade lite på sin apparat och sa att hon inte behövde det för han tog bara enzons pris.

Innan har zongränsen legat på vår busshållsplats så jag ifrågasatte om hon verkligen åkte två zoner, men det var nya gränser nu påstod han. Idag hade jag då gått igenom väldigt noga med Storasyster att hon var tvungen att dra kortet när hon gick av. Även om alla andra barnen bara går av utan att göra det. Jag peppade också henne att hon måste förklara för de andra barnen att hon inte har ett skolkort från skolan utan måste göra på det här sättet. Man vet ju inte om några äldre barn börjar ifrågasätta varför hon gör så. Men Storasyster är ju redig och har koll så hon var helt på det klara med vad hon skulle göra.

När bussen kommer säger jag till chauffören att hon är nybörjare på det här och ber honom visa henne hur hon ska göra när hon går av. -Nej, nej, nej säger han då. -Det är ju bara en zon så hon behöver inte dra kortet när hon går av.

Nu har jag ringt Västtrafik och pratat med dom. Det visade sig att det var bara en zon, vilket var skönt för dels blir det billigare och dels slipper hon krångla när hon ska gå av. Det känns ju bra för mig också för nu kan jag stå på mig om någon chaufför säger att det är flera zoner.

Så ikväll får vi ta om lektionen i "att åka skolbuss"...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar