måndag 14 mars 2011

Sten, sax eller påse...

Jag satt och funderade på det här med att klunsa häromdagen. Konstigt ord förresten, undra vad det kommer ifrån? För er som inte vet är det leken Sten, Sax eller Påse. Det går ju ut på att man är två stycken mot varandra, man räknar till tre och formar då handen till en sten, sax eller påse. Ett alternativ till att bara singla slant.

Reglerna är enkla:

stenen slår saxen
saxen slår påsen
påsen slår stenen

Alltså har man lika stor procentchans att vinna vad man än väljer. Men saken är den att jag har en favorit bland dessa tre. Jag kan ju inte avslöja den här eftersom då kommer jag ju hädanefter förlora oftare eftersom mitt val kanske blir lite mer uppenbart.

Jag trodde kanske att det var så att alla innerst inne hade en favorit så jag frågade maken, men han verkade helt frågande och i denna stund kändes han mycket matematiskt begåvad. Varje val har ju exakt 33,333333%!! Jo jag vet det, men jag tror fortfarande att han har en favorit.

Visst har jag viktiga tankar som far i mitt huvud? Inte konstigt att jag blir så trött fram på eftermiddagen!!

2 kommentarer:

  1. Jag tror också att man har sin favorit. Jag tror också att saxen är svårare att få till än stenen eller påsen som gör samma med alla fingrar...
    Det är min teori. Min favorit avslöjar jag inte men vi kör inte den så ofta i min familj.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vad du än har för favorit, är du en mästare på att knyta ihop påsen i dina blogginlägg. Det är verkligen en konst, som du behärskar.
    Kram mamma

    SvaraRadera