torsdag 3 mars 2011

Tv-bänken....

...Nu är den färdigmålad, tv-bänken som köptes som en tv-bänk men som var för gul i sin vita färg för att ha bredvid den vita kakelugnen och istället fick vara en hallbänk. Häromveckan fick jag för mig att jag skulle måla den vit och igår satte vi den på plats.

Det är svårt att måla och jag har läst på tusen hemsidor på nätet om hur man ska gå tillväga när det gäller möbelmålning. Jag har verkligen försökt vara supernoga och blev faktiskt nöjd med resultatet. Möbeln har fyra lådor och en glasdörr med spröjs. När jag skulle måla dörren tyckte jag att det var svårt att maskera med tejp men så kom jag på den briljanta idén att jag kunde lyfta lite försiktigt på spröjsen och få in ett skyddspapper under.

Idén kändes verkligen toppen ända tills jag igår skulle försöka få bort pappret. I och med att det kommit färg på pappret när jag målade spröjsen så kan man nästan säga att jag med hjälp av färgen limmat fast skyddspappret. Efter en lång stund hade jag fått bort pappret så inget syntes från framsidan. Öppnade man däremot dörren såg man ju baksidan av spröjsen, där hade vi nu en bruksanvisning av hur man monterar ihop en barncykel,inte så snyggt faktiskt! Efter mycket om och men lyckades vi få bort fönstret och kunde göra rent spröjsen. Och som maken så fint påpekade, det hade ju varit enklare om man gjort det innan man målade dörren men jag visste faktiskt inte att man kunde göra så!!

Tillslut stod i alla fall möbeln i hallen, jag tyckte att vi skulle sätta den på plats men maken är inte så pigg på att göra massa projekt vid 21-tiden. Men tillslut hjälptes vi åt att lyfta in den i tv-rummet. Efter ytterligare lite gnäll från maken lyfte vi på tv:n och satte boxern på plats. Jag hade ju så klokt förklarat att det tar ju bara någon minut att göra detta, tre sladdar som man skulle ta ur boxern, flytta över sakerna till nya möbeln och sedan tillbaka med sladdarna. Tror ni inte att något händer så vi inte får igång boxern!! Maken, lite irriterad, fixade lite fram och tillbaka med sladdarna, jag satt bredvid och försökte hålla inne det bubblande skrattet som ville ut. Tro det eller ej, vi klarade av uppgifterna båda två!!




Om man tittar in i luckan så ser man hur gul den var i färgen,
ändå såldes den som "vit"



Rätt stor skillnad, eller hur!? Nu ska jag bara fixa ett tunt vitt tyg
att ha på insidan av dörren

8 kommentarer:

  1. Världens duktigaste Fia!!!!
    Jätte snyggt, kramis Linda i backen

    SvaraRadera
  2. Jättefin men var det verkligen den du hade i hallen m sittdyna? Hade du tagit ur lådorna för du hade väl korgar då?
    Sys

    SvaraRadera
  3. Linda du är snäll :))
    Åsa, jo det var den jag hade i hallen, med lådor. Jag hade i och för sig korgar i skåpsdelen med de syntes ju inte eftersom jag hade tyg för fönstret men det är samma möbel som du sydde dyna till :)

    SvaraRadera
  4. Jättefin! Men se upp så att inte tyget gör att ni måste öppna dörren varje gång ni vill starta dvdn innanför.

    SvaraRadera
  5. Du har alltid mycket på gång och får dina grejer jättefina. Tänk, så mycket du lär dig under arbetets gång genom dina kluriga uträkningar och tänk, så många goda skratt du bjuder på till oss, som läser. Jag tycker idén med sadelinstruktionen var bra på insidan. Då vet man ju garanterat var den är!!! kram mamma

    SvaraRadera
  6. ja vi ska testa med ett tunt tyg, går det inte så får vi helt enkelt ta bort det.
    Mamma, jag kände oxå att det var ett praktiskt ställe att ha instruktionsanvisningar på :)

    SvaraRadera
  7. Vad mycket finare det blev när den målades vit, var köpte du bänken från början?

    Varma hälsningar
    Charlotte

    SvaraRadera